Heelal zonder einde

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin en ik hadden laatst een discussie over het heelal. Ze begrijpt niet hoe het kan dat het heelal geen einde heeft. Kan ik hierover uitleg krijgen? Ik heb zelf ook moeite met het uitleggen en bevatten hiervan.

Antwoord

Goed dat je een poging deed om aan je vriendin uit te leggen wat het heelal is. Nog beter is het dat je dat maar ten dele lukte. En nog veel beter is het dat je het niet snapte! Want wie kan met zijn kleine menselijke bevattingsvermogen bevatten hoe groot het heelal is? Met sterrenkunde krijg je er enig besef van via hele grote getallen. Afstanden die niet met de maat van kilometers beschreven kunnen worden, maar met de maat van lichtjaren!

Er is er EEN die groter is dan het heelal en dat is GOD. Het heelal is oneindig groot. Weet je waarom? Om daarmee ons mensen een indruk te geven van de grootheid van GOD. En dat heeft weer als doel, dat we HEM aanbidden! Dus wie over het heelal nadenkt en discussieert moet niet in die discussies blijven steken. Ben je wel eens in aanbidding voor die GOD neergevallen die groter is dan het heelal?

Het HEELAL heeft geen einde. Je kunt dit bij mijn weten alleen nog maar ook van GOD zeggen en van echte LIEFDE. En juist het feit dat echte liefde geen einde heeft ("de liefde vergaat nimmermeer" 1 Kor.13:8) maakt liefde zo bijzonder.

Heb je wel eens geprobeerd om uit te leggen wat liefde is? Liefde kun je niet bevatten met je verstand. Je kunt er slechts over stamelen. Je moet zeker niet in discussies over liefde blijven steken. Zo kun je ook het oneindige heelal niet vatten met je eindige verstand. Ook mag je stamelend in verbazing blijven steken!

In de Bijbel kun je in Genesis 1 vooral iets lezen over het uitspansel oftewel de hemel. Kijk in je catechisatieboekje of in je boek van godsdienst op school naar het plaatje van het wereldbeeld van Gen. 1. Dat was toen anders dan wij nu hebben. Vergelijk ook Ps.104:2; Job 37:18; 2 Kon.7:2; Ps.78:23.

Het woord "heelal" komt in de Statenvertaling niet voor. Het dichtst komt in de buurt: "de hemel(en) en de aarde". Het heelal is AL het bestaande. Wij kunnen er nu meer over zeggen met de kennis van de natuur- en sterrenkunde, maar toch zegt de Bijbel ons het meest fundamentele: het heelal is zelf geen god. De sterren, zon en maan zijn geen goden die ons lot bepalen. Nee, alleen God, die het AL geschapen heeft, is GOD. HIJ moet alleen aanbeden en gediend worden.

Doe je dat?

Ds. L. W. Smelt Ede

Lees meer artikelen over:

heelal