Zweten

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 17 jaar. Ik zweet de laatste tijd heel erg. Ik vind dit heel vervelend. Vaak heb ik zweetplekken onder mijn armen en ook al gebruik ik nog zo vaak deodorant, je ruikt toch nog een zweetlucht. Is hier wat aan te doen?

Antwoord

In deze leeftijd komt dit probleem vaker voor. Uiteraard is de eerste stap een goede deodorant. Daarmee wordt het zweetvocht als het ware geabsorbeerd. Er bestaan ook middelen, eventueel via de huisarts, die de productie van de zweetklieren beperken. Vaak is dit afdoende, soms niet. In ernstige gevallen worden wel botuline-injecties gebruikt. Dit is een effectieve, maar kostbare- niet vergoede- therapie. Wanneer de deodorant niet voldoet is overleg met de huisarts het beste.

Groeten,
Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

zweten