"Vlied de hoererij." Maar hoe? Zijn er boekjes over, die heel praktisch zijn? Zi...

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Beste dominee Vreugdenhil, een vraag voor u. In uw boek “Vruchtdragen voor HEM” schrijft u over de liefde. U schrijft ook over matigheid. Onder de noemer matigheid vallen seksuele begeerten en gedachten die daar mee te maken hebben. "Vlied de hoererij." Maar hoe? Zijn er boekjes over, die heel praktisch zijn? Zijn er handreikingen? Ek voel enerzijds meer dan ooit een 'tweemens', maar IK ben toch degene die de zonde telkens weer doet. Liefde tot God en vriendin, is dat nog wel “echte liefde” als je daadwerkelijk zondigt tegen God en oneerlijk en niet rein bent tegenover je vriendin? Ik weet dat er veel geschreven is hierover en ik weet ook dat er altijd zonde blijven zal in een leven, maar kan er in de kracht van God geen "heilige" mens overblijven die de zonde NIET doet en rein en eerlijk tegenover God en mens kan leven? God heeft mij geholpen, langer periodes ging het goed, en dan viel ik weer in de zonde. Zou u antwoorden (proberen) willen te geven?

Antwoord

Beste jonge vriend, je vraag is duidelijk en ik ben blij dat je deze vraag stelt en eerlijk onder ogen wilt zien wat God van ons vraagt op het gebied van de seksualiteit. Het is duidelijk voor je dat je niet enerzijds een goede en reine relatie kunt hebben naar je vriendin toe en tegelijkertijd toegeeft aan onreine seksuele begeerten die te maken hebben met overspel of in ieder geval zonde tegen het zevende gebod.

Er zijn twee duidelijke redenen om te strijden tegen de bevrediging van onreine seksuele begeerten. In de eerste plaats natuurlijk het gebod van God. Maar heel belangrijk is ook in de tweede plaats de relatie met je vriendin. Hoe zou jij het vinden als je vriendin hetzelfde doet op seksueel gebied als jij. Je moet dus echt strijden tegen de zonde op dit punt. Maak het ook bespreekbaar met je vriendin. Ga samen een bijbelse weg en bewaar de geslachtsgemeenschap voor het huwelijk. Wellicht is het ook goed om - als je zeker van elkaar bent - niet te lang te wachten met trouwen. Anders komen er toch ongeoorloofde 'oplossingen'  voor de spanningen op seksueel gebied.

Samen bidden en bijbellezen, samen de natuur ingaan, samen leuke (en culturele) dingen doen kunnen je helpen om niet overdreven veel aandacht te geven aan het seksuele aspect van de verkering. En de Bijbel zegt: als ik gevallen ben, zal ik weer opstaan. Lees Hebr. 12:1-13 eens aandachtig door. Vooral vers 4.

Er zijn ook goede boeken en boekjes over dit onderwerp waar jij mee zit. Ik denk in de eerste plaats aan het boekje “Een gave apart” over de plaats van de seksualiteit in je leven, uitgeven in de serie Jongerenperspectief bij uitgeverij Groen. In de tweede plaats denk ik aan de boeken van Ds. R. van Kooten zoals “Gij zult niet echtbreken” over het zevende gebod deel 1, uitgeverij Den Hertog Houten en “Samen in gesprek” als voorbereiding op het huwelijk, uitgegeven bij Groen Heerenveen. Ik denk dat je in deze boeken een bijbelse leiding ontvangt waar je mee verder kunt.

Veel sterkte toegewenst in de strijd. De Heere vergeeft niet als we van plan zijn om gewoon door te gaan met zondigen, maar wel als we de strijd ertegen aanbinden.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk