We hebben als twee getrouwde stellen goede vriendschap met elkaar. (...) Nu beme...

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

We hebben als twee getrouwde stellen goede vriendschap met elkaar. We hebben goede gesprekken en liggen met veel dingen op één lijn. Nu bemerken we (vrouw en vriend) toch meer voor elkaar te voelen dan alleen vriendschap met z'n vieren. Hoe moeten we hier mee omgaan en moet daarmee de vriendschap worden verbroken? In hoeverre moet je dit bespreekbaar maken?
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstelster, ik ben geneigd te beginnen met: “goeiedag, jullie hebben een probleem!” En eerlijk gezegd hoop ik dat jullie dat ook zo vinden: een groot probleem. Mijn overtuiging is dat satan hier de poort wijd open zet om jullie in z'n val te lokken en zo vier mensen in het ongeluk te storten. Laat je niet door hem verblinden en wees resoluut in te nemen beslissingen. Maar welke beslissing, zo zul je vragen. Voorop gesteld moet worden, dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Dit probleem vraagt om radicaliteit.

Moet je dit bespreekbaar maken? Er zijn gemakkelijker dingen te bespreken tussen man en vrouw dan het probleem dat je meer voelt voor jullie vriend dan bij gewone vriendschap past. Maar maak het toch maar bespreekbaar; het zou me niet verbazen, dat je man er al wel een flauw vermoeden van heeft. Biecht het maar heel eerlijk aan hem op; en zeg ook dat het niet zo moet en kan.

Je zult het niet gezocht hebben, maar het is je overkomen; hoewel... wees hierin ook eerlijk. Zeg het ook tegen de Heere; buig je knieën voor God en belijd aan Hem je verkeerde gevoelens voor een ander. Je mag het tegen Hem uitspreken (psalm 32); je mag dat doen met het oog op vergeving, en met het oog op verandering. God wil je helpen om te breken met die gevoelens. Hij wil de gevoelens voor de ander bij je wegnemen. Bid de Heere erom. Bid hem ook om nieuwe liefde voor je eigen man.
Wees er alert op, dat de duivel je wil laten zien dat je veel beter kunt praten met je vriend dan met je EIGEN man. Trap niet in deze valkuil. Satan is een vernietiger.

Wat je dan moet doen met jullie vriendschappelijke relatie als vrienden? Vrienden blijven! Maar dan wel een vriendschap die op een andere leest geschoeid is. NOOIT contacten tussen jou en de mannelijke helft van het bevriende stel. Ook geen contacten via email of MSN of SMS of welk contact ook. Als er contacten zijn, dan met z'n vieren of als vrouwen onderling (of de mannen onderling).

Het lijkt mij de beste optie om de contacten als echtparen (voorlopig) te bevriezen. Uiteraard na onderling overleg, zodat je vrienden kunt blijven. Maar eerst moet de ene “verliefdheid” uitdoven en zo kan de “oude liefde” weer gaan gloeien.

Ik wens jullie van harte Gods zegen toe. Ga je weg in vertrouwen op Hem.

Ds. J. van het Goor

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

verliefdheid