John MacArthur

Ds. A.T. Vergunst / 27 reacties

Vraag

Een vraag voor ds. Vergunst. U heeft enige tijd in de VS mogen dienen. Bent u bekend met John MacArthur? Ik luister graag naar zijn preken omdat daar veel Schriftuitleg in zit. Zijn er punten waar we rekening mee moeten houden bij zijn bediening? Wat zijn punten die positief zijn te waarderen uit zijn prediking?

Nu kwam ik ook tegen dat hij een overdadige levensstijl er op zou na houden en daar schrok ik even van. Vandaar ook dat opeens deze vragen bij me opkwamen. Ik kan er zelf helaas geen goed oordeel over vellen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik ben bekend met John MacArthur op dezelfde manier dat jij bekend ben met mij (tenzij je een persoonlijk huisvriend bent!).  Door de jaren heen heb ik een aantal boeken van zijn hand gelezen en af en toe een podcast of preek beluisterd. Dat is dus geen inside kennis en zonder een gedegen onderzoek over zijn theologie kan ik geen antwoord geven op je vraag.  Wat ik zelf beluisterde of las heeft bij mij een algemene positieve indruk achtergelaten.

Wat betreft zijn levensstijl, ook daar kan ik geen onderbouwd antwoord op geven. Maar je moet altijd weten wie het is die zo’n artikel schreef. Het videointerview met Johnson is natuurlijk ook geen afdoend bewijs dat alles wat in het artikel staat op onwaarheid berust.

Al lezend en luisterend begon ik zelf ook naar ‘mijn’ huis te kijken. Hoe ziet onze levensstijl eruit?  Geef ik/geven wij de indruk dat we pelgrims zijn? Wij zijn immers ook de ‘rijkste’ mensen in de wereld.  Als de arme christenen in Azië, Afrika of China naar onze levensstijl kijken, hoe makkelijk wij op vakantie kunnen gaan, even een kop koffie kopen of weer de keuken verbouwen etc., dan denken ze misschien ook wel: zijn dat wel echte christenen?

Het was waarschijnlijk niet het doel van je vraag, maar het gaf me wel stof tot nadenken over mijn eigen levensstijl.

Hartelijke groeten,
Pastor A. T. Vergunst

Ds. A.T. Vergunst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Carterton (Nieuw-Zeeland)
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

27 reacties
mortlach
Ik heb het even opgezocht en het geschatte vermogen van MacArthur is 14 miljoen dollar. Geloof is echt "Big Business", dat blijkt maar weer eens.

Hoewel het natuurlijk nooit verkeerd is ook naar onszelf te kijken - we zijn immers allemaal rijk vergeleken met mensen die in arme landen voor centen per uur moeten werken - weet ik niet of het voldoende is in het aanzicht van geloofs-multimiljonairs.
Prisma23
De meest vermogende, in materiele zin, voorgangers komen uit de USA of uit Nigeria (kan je eenvoudig via google wel vinden). Maar dat zijn nu eenmaal landen waar de verschillen in inkomens groter zijn dan bij ons. Lijkt mij verder niet relevant, het is inderdaad belangrijker hoe wij hier zelf mee omgaan.
cbl
Ben benieuwd hoe de analyse voor koning David uit zou pakken als ik lees in 1 Kronieken 29 wat hij bezat, of Abraham, of Job ..... Ik pleit voor terughoudendheid om oordelende te kijken naar vermogende voorgangers.
mortlach
@CBL Wat doe je dan verder met Mattheus 19? Rijk is uiteraard een relatief begrip, maar je zult niet gauw mensen vinden die 14 miljoen niet "rijk" zullen noemen.
Harmen83
Mac Arthur is een pracht van een predikant, zijn preken gaan diep zijn informatief bijbel getrouw en opbouwend.

Waarom maken we ons druk over wat predikanten verdienen terwijl er zat christenen zijn die ook veel geld, grote huizen en auto's hebben?

Gaat het er niet om dat je rijkdom je relatie met God niet in de weg gaat staan en wat je met je geld doet?

Als iemand er een manier van leven als Benny Hinn op na zou houden en altijd maar mensen manipuleert om "zaad" in de vorm van geld te zaaien in hun "ministry" en die mensen dan belooft dat God hen dan rijk of gezond zal maken ja dán hebben we een probleem.

Gewoon blijven luisteren en lezen zou ik zeggen.
Harmen83
De hoeveelheid geld die hij heeft kan ook een test zijn van God om te zien hoe hij hiermee omgaat. De rijke jongeman was nogal content met zichzelf aangezien hij meende alle geboden te hebben kunnen houden (wat niemand kan). Jezus doorzag hem en wist hoe belangrijk zijn rijkdom voor hem was en Hij had gelijk.
mortlach
Je rijkdom is een test van God, Harmen? Echt? Dit klinkt toch echt als recht praten wat krom is. Er staat toch echt "Als u volmaakt wilt zijn, Luk. 12:33; 16:9 ga dan heen, verkoop wat u hebt, Matt. 6:19; 1 Tim. 6:19en geef het aan de armen".

Met 14 miljoen heb je behoorlijk wat weg te geven, lijkt mij zo.
Harmen83
Hoe weet jij hoeveel of weinig Mac Arthur weggeeft Mortlach? Ik praat recht wat krom is? Rijk zijn is dus fout? Kan het niet gebruikt worden ten goede? Heb jij onderzocht wat Grace to you allemaal voor goeds doet wereldwijd?

Mattheüs 19:16 - 29 zegt niet dat rijken onmogelijk gered kunnen worden, enkel dat het heel moeilijk is.

1 Timotheus 6 vers 17 - 19 verteld een heel ander verhaal, namelijk hoe goed om te gaan met rijkdom.

Rijkdom brengt verleidingen, zie 1 Timotheus 6 vers 9 en 10.

Wat zou wijzer zijn, als rijken alles ineens weg zouden geven of als ze goede dingen doen met hun geld en meer blijven verdienen om dit langer te kunnen blijven doen?

Als een goede zakenman zijn succesvolle bedrijf zou verkopen om als zendeling de rimboe in te gaan is er één zendeling. Zou hij echter een missiepost op zetten die zendelingen traint om de rimboe in te gaan dan kunnen er velen meer bereikt worden.
mortlach
@Harmen. Geen idee hoeveel die beste man weggeeft. Ik weet alleen dat hij ongeveer 14 miljoen MEER zou kunnen weggeven dan hij doet.

En een mooie maas in de boodschap van Jezus hoor: "Nee, het is niet ONMOGELIJK, alleen HEEL MOEILIJK om de eeuwigheid te beërven, dus dat risico neem ik maar voor lief zodat ik in mijn Bentley kan blijven rijden!"

Dan heb je je prioriteiten prima voor elkaar.

En die geslaagde zakenman, die hoeft niet rijk te zijn. Een bedrijf dat het goed doet betekent niet dat de baas ook automatisch rijk is... Het hangt er maar net van af hoe moeilijk die zakenman het zichzelf wil maken en hoe comfortabel die Bentley is, nietwaar?
Harmen83
Ik draai niet om de boodschap van Jezus heen. Ook in het nieuwe testament zijn er rijke mensen die christenen tot hulp konden zijn. Het verhaal van de rijke jongeling moet je in de juiste context lezen. Meneer was erg vol van zichzelf over hoe hij de geboden had gehouden, hij faalde de test die liet zien waar zijn ware liefde lag.

Er zijn ook genoeg rijke christenen geweest die de marteldood zijn gestorven voor hun geloof.

Ik heb mijn punt duidelijk gemaakt in mijn vorige berichten. Tabee.
Maarten1
Hallo,

Ik ben toevallig de vragensteller.
Ik had niet verwacht dat er veel reactie op zou komen.
Ik heb me er in de tussentijd ook in verdiept en ik wil toch even opkomen voor John MacArthur.
Nadat ik me er verder in heb verdiept wil ik zijn integriteit niet in twijfel trekken.
Ze verspreiden veel gratis boeken en verzorgen ook Bijbel opleidingen in Afrika die vrijwel kosteloos zijn.
Het geld is voornamelijk verkregen door de verkoop van Bijbelcommentaren en andere boeken, die absoluut niet verkocht worden tegen woekerprijzen.
Wie weet wat MacArthur in zijn privéleven doet met het geld? Dat weten we niet. Ongetwijfeld zal hij veel geven.

Als ik me goed in de Schrift verdiep is het niet verkeerd om rijk te zijn, maar we moeten ons hart er niet op zetten.
Dit is hun volgens mij ook meer 'overkomen' dan dat ze er naar gezocht hebben over de rug van het geloof en de Woordverkondiging.

Maargoed, misschien dat anderen er anders over denken.

Ik ben er achter gekomen dat ik het maar moet overlaten aan de Heere en me moet laten stichten door Zijn werk via de prediking van MacArthur
En zelf met vreze en beving mijn zaligheid moet werken. Zal ik ook bij de Zijnen zijn in in die grote dag.

Allen Zijn zegen!
Maarten1
Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen ...

Voordat we in een volgende discussie belanden ;)
Speedy
@Mortlach, ja er zijn veel misstanden en er gaat veel verkeerd in de USA mbt vermogen in verhouding tot geloof. Maar jij weet helemaal niets van MacArthur en hoe hij het besteed. Het is al weer jaren terug dat in NL iedereen zijn gram haalde op het vermogen van Jan Baan. Maar het was complete afgunst. Als je ziet hoeveel goede doelen er door zijn Foundation zijn gesteund. Hoeveel medewerkers er bij het bedrijf hebben gewerkt. Projecten die van de grond zijn afgekomen door zijn inzet. Organisaties die fysieke mogelijkheden kregen aangeboden om een opstart te maken. Maar de gemiddelde Nederlander moet maar klagen en nu hebben we hier weer een paar. MacArthur kan wel 14 miljoen meer weggeven en als de criticus het uitkomt staat die het liefst vooraan om een graantje mee te pikken. Maar als je 14 miljoen aan vermogen hebt en je hebt het belegd in panden, waar misschien juist hulporganistaties hun domicilie hebben en tegen gereduceerd tarief kunnen huren, weten we niets van. En dat is maar goed ook.

Een geslaagde zakenman hoeft niet rijk te zijn, maar misschien heeft MacArthur wel helemaal geen toegang tot zijn vermogen.
cbl
Nogmaals: terughoudendheid in oordelen lijkt me gezond, wat gaat het ons aan ? Maar u, verkoop wat je hebt........ Natuurlijk kan rijkdom een valkuil zijn, seksualiteit even zo, etc etc maar dat ligt toch echt voor ieder persoonlijk, daarin kunnen we elkaar niet "de maat" nemen.
mortlach
Je hoeft niet heel goed te zoeken om te zien dat deze beste man 3 huizen heeft met een waarde van in totaal 3 miljoen dollar. Het kan natuurlijk dat hij in de twee huizen waar hij niet woont daklozen heeft ondergebracht, maar ik betwijfel dat.

En maakt het uit dat hij veel geeft? Is er niet een passage in de Bijbel over mannen die veel weggeven en een vrouw die haar laatste centen weggeeft? Marcus 12? Wie wordt er daar door Jezus geprezen?

Als je 14 miljoen hebt om te beleggen in vastgoed voor hulporganisaties om de huur laag te houden, kun je die organisaties die panden ook gewoon schenken, nietwaar?

Maar het is interessant hoe hard de rijken worden verdedigd. Het is echt geen afgunst; ik ben niet rijk maar kan met mijn werk mijn gezin onderhouden en af en toe een nieuw bordspel kopen. Wat wil je nog meer?
Samanthi
Ik heb nog nooit een schrijver gezien die multimiljonair van zijn boeken is geworden...

Als je 14 miljoen hebt kun je er 12 weggeven en dan ben je nog knetter rijk...

Ik heb er geen fijn gevoel bij.
Maarten1
Welk gevoel krijg jij dan bij Abraham, David, Salomo enz?
Maarten1
Voor een student bij ons hebben ze ook even een huis gekocht van ca. 1.000.000
Ook best royaal.
Samanthi
Maarten 1
In het oude testament beloofd de Heere dat je gezegend werd als je Zijn geboden hield.

In het nieuwe testament krijg je handvatten om te leven zoals Hij het wilt.

Lees eens hoe de eerste gemeente leefde in Handelingen.
Lees eens in de brief van Jacobus.
Of efeze 4  Die gestolen heeft, stele niet meer, maar arbeide liever, werkende dat goed is met de handen, opdat hij hebbe mede te delen dengene, die nood heeft.
Maarten1
Ja, allemaal bekend.
Ik zie het probleem niet.
Vandaag nog deze mail gehad van ze toen ik eem gratis boek aanvroeg.
Ze willen nog meer gratis weggeven dus.

It’s good to hear from you and to know you are being blessed by this ministry.

We are very happy to send you the booklet, ‘Found, God’s Peace’.

Can you please confirm whether you would like to be added to our mailing list for bi-monthly offers of resources from Grace to You?

Kind regards,

Diana Mitchell

Office Manager

Grace to You Europe

5 Caxton House

Wellesley Road

ASHFORD

Kent

TN24 8ET

Tel : 01233 662262