Masturbatie als voorbereiding

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Aan een seksuoloog van Eleos,

Ik las in het boek “Genieten” -dank voor het waardevolle boek- dat masturbatie een goede voorbereiding is op de seksuele eenwording in het huwelijk. Kunt u hier iets meer over uitleggen? Ik ben er niet aan verslaafd en het komt ook niet vaak voor, maar ik voel me er heel schuldig over. Ik vond het bevrijdend om te lezen wat er in uw boek stond, eigenlijk ook gezonder. Wilt u er iets meer over zeggen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste briefschrijver/schrijfster,

Het onderwerp masturbatie is vaak beladen. Het gaat om “seks hebben in je eentje” en daar is seksualiteit toch niet voor bedoeld...

Vrijen is een ingewikkeld proces, al sta je daar gelukkig niet bij stil (dan zou het al niet meer lukken!). Hierbij spelen zowel gevoelens als lichamelijke reacties een rol. Om samen als man en vrouw zin in vrijen te krijgen, opwinding te gaan voelen en tot een orgasme te kunnen komen, is er -naast een goed samenspel- nodig dat ieder zich persoonlijk bewust is van eigen gevoelens en lichamelijke reacties. Het fantaseren, de lichamelijk sensaties, het voelen van opwinding, enzovoorts spelen zich immers in ieders eigen gevoel en lijf af. Het is daarom nodig dat ieder bewust op deze persoonlijke sensaties en gevoelens durft te letten en het durft te laten ontstaan en ontwikkelen. Het samen vrijen kan moeizaam gaan of stagneren als niet elk van de partners ook bij momenten let op eigen gevoelens en lichaamsreacties.

Bij masturbatie richt men zich alleen maar op de eigen gevoelens en lichamelijke sensaties. De ervaring, die hiermee is verkregen, kan bij het samen vrijen helpend zijn om gevoelens van zichzelf en van de ander te kunnen blijven onderscheiden en tijdens het vrijen te blijven switchen van aandacht voor de opwinding van de ander naar het letten op eigen lichamelijke opwinding. Juist dit switchen van aandacht voor de anders’ en voor eigen gevoelens is sterk opwindingverhogend in het gezamenlijke vrijspel.

De meeste mannen masturberen, ook heel wat vrouwen masturberen. Je zou kunnen zeggen: het is een natuurlijke reactie op lichamelijke gevoelens. Er zitten risico’s aan: je kunt het stimuleren, waardoor de behoefte steeds intenser wordt en je het steeds frequenter gaat doen. In een huwelijk kan het masturberen als een goedprater gebruikt worden, waarbij  communicatie over eventuele onvrede in de seksuele relatie vermeden wordt. Gevolg is dan vaak toenemende verwijdering, wat tot relatieproblemen kan leiden.

Betsy Westeneng,
psychotherapeute en seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos

E. (Betsy) Westeneng

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeute/relatietherapeute/seksuologe (eigen praktijk)

    Mw. Westeneng is op 1 juni 2023 overleden.

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging