Erskines

Ds. A.A. Brugge / 6 reacties

Vraag

Mijn schoonvader heeft al de werken van Erskines. Zijn dat geen boeken met een ketterse leer? Erskine beschrijft op heel veel plekken dat Gods beloften voor iedereen zijn en iedereen aangezegd moeten worden. Hij beweert dat Thomas Boston hier ook heel ver in ging, terwijl ik me meen te herinneren dat de Gereformeerde Gemeenten Boston heel erg hoog hebben staan, ook wat betreft zijn visie op het aanbod van genade. Graag een reactie van een Ger.Gem.-dominee.

Antwoord

De beide broers Ralph en Ebenezer Erskine zijn in Gods hand predikanten geweest die tot veel zegen zijn geweest. En die na hun dood, door middel van hun in het Nederlands vertaalde preken, nog steeds spreken en nog tot zegen zijn. Hoewel het te ver voert om uitgebreid om hun leven en prediking in te gaan, wil ik proberen een eerlijk antwoord te geven op de vraag.

De Erskines wilden in een tijd waarin grote nadruk op de uitverkiezing en het wettische denken in de prediking voorop gingen, weer terug naar de Reformatie. Ze wilden zich richten op de prediking van de beloften tot iedereen. Met Luther en Calvijn maken zij onderscheid tussen Gods verborgen wil en de wijze waarop Hij Zich in Zijn Woord (en de prediking!) openbaart. Geheel in de lijn van de Reformatie zeggen zij hen na, dat God nooit met mensen handelt dan door middel van het woord der belofte. Vermenging van wet en evangelie was een oorzaak van veel dwaling. In de strijd van de Erskines ging het in wezen om de rechtvaardiging van de goddeloze. Dat God onze God niet kan zijn dan in Christus, raakt een hartader van de prediking van de Erskines.

Met grote ernst en bewogenheid hebben zij dit gepredikt. Inderdaad kan dit worden genoemd als een onvoorwaardelijk aanbod van genade. Hoe meer de prediker doordrongen is van eigen zonde en beleefd de genade Gods in Christus, des te meer en indringender zal hij zijn hoorders aansporen om in Christus gevonden te worden. Dan wordt ook duidelijk waarom ze zoveel bewogenheid hadden met ongelovigen. De prediking van de Erskines was bedoeld om hen die in de geestelijke vragen verstrikt waren geraakt tengevolge van eenzijdige prediking, hoop en uitzicht te bieden. De prediking droeg dus een sterk therapeutisch karakter. De hoorders werden opgeroepen de middelen te gebruiken. De preekstoel was voor hen uiteindelijk geen lessenaar, maar een worstelplaats. Op de preekstoel lieten zij niet na met zondaren te worstelen voor God. “Laat u met God verzoenen.”

In deze liefelijke en ruime prediking wordt wel terdege zonde als zonde genoemd, maar ook het tegenover van de Middelaarsverdiensten van Gods Zoon. Daarmee hebben de Erskine’s uitdrukkelijk het toepassende werk van Gods Geest genoemd. Ik zou hun prediking Trinitarisch willen noemen, naast het Christocentrische aspect, wordt het werk van de Vader en de Heilige Geest expliciet genoemd. Daar komt bij, dat in hun prediking ook oog is voor het hart van de mens.

Naast het onverbloemd erkennen van de aard van de zonde, weten de Erskine’s van de overvloed van de genade, die er is. Het evangelie is vrij en onvoorwaardelijk. Ze waren beducht voor alles wat er maar naar zweemde een verhindering te zijn om tot Christus te gaan – en daardoor de zondaar op zichzelf terug te werpen. Het evangelie kent maar één voorwaarde, maar deze is door Christus Zelf vervuld in Zijn lijden en sterven.

Het getuigt naar mijn vaste overtuiging van enerzijds grote onkunde en anderzijds van heimelijke trots van het eigen godsdienstig systeem waarmee ik me veilig waan– leven zonder God voor het hart en Borg voor de ziel– deze Godvrezende mannen onder verdenking van Remonstrantisme te stellen, of zelfs maar te menen dat er een dunne draad hiervan in hun prediking te vinden is. De prediking mag niet onder beheersing staan van de uitverkiezing. Daarmee is niet gezegd dat de uitverkiezing er niet in voor mag en moet komen. In elke preek, ontdaan van (zondige) vrijblijvendheid voor prediker en hoorder, loopt uit op zowel indringende waarschuwing voor goddelozen, als ook de zaligheid die er voor zulken is, in Gods Zoon. Dat is bediening der verzoening. Die predikers zijn werkelijk: Verbi divini minister; dienaar van het Goddelijke Woord. Toen en nu.

Ds. A. A. Brugge

Tags in dit artikel:

boeken
6 reacties
johan35
Geachte vraagsteller en dominee

Toen ik de vraagstelling las moest ik even slikken. Ik dacht dat mijn vrouw de vraagsteller was in de zin van omdat mijn vader alle boeken van de erskines heeft en tevens er op gepromoveerd is op de Erskines. Dus vandaar even mijn reactie vondt de begin regels wat negatief dus vandaar. Sorry voor mijn reactie schrok even vandaar Graag reactie.
1a2b3c
Vraagsteller/ster,

Erskine beschrijft op heel veel plekken dat Gods beloften voor iedereen zijn en iedereen aangezegd moeten worden. Is dat geen ketterse leer?

Vind jij uitzonderingen in de Bijbel dan, dat de beloften voor bepaalde mensen niet gelden?
En wat maakt het eigenlijk uit wie het zegt, een Gergem dominee of een PKNer of oud gergem enz. of Erskines, Boston of Calvijn enz.
Kijk zelf wat er in de Bijbel staat, wat God ervan zegt want daar gaat het uiteindelijk om:

Openb. 22:17 Erskine beschrijft op heel veel plekken dat Gods beloften voor iedereen zijn en iedereen aangezegd moeten worden.

Joh.3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Joh. ...die tot mij komt zal Ik geenzinds uitwerpen!!
43843
Wat een eerlijk, evenwichtig antwoord op deze - ongelofelijk kritische- vraag.
Hartelijk dank ds. Brugge.
Vraagsteller je doet er goed aan je in de boeken van je schoonvader te verdiepen. Ik hoop dat je daardoor de aangeboden genade met beide handen mag aannemen.
petrus
Het hele antwoord is prima, maar ik zou er één passage uit willen onderstrepen als dat mag, en dat is de volgende:

"Naast het onverbloemd erkennen van de aard van de zonde, weten de Erskine’s van de overvloed van de genade, die er is.

Het evangelie is vrij en onvoorwaardelijk.

Ze waren beducht voor alles wat er maar naar zweemde een verhindering te zijn om tot Christus te gaan – en daardoor de zondaar op zichzelf terug te werpen.

Het evangelie kent maar één voorwaarde, maar deze is door Christus Zelf vervuld in Zijn lijden en sterven."

Moge dit diep doordringen in de harten van hen die de Heere Jezus nog niet kennen als hun Borg en Zaligkmaker. De prijs is betaald, God heeft in Christus de wereld met Zichzelf verzoend. De toegang is vrij door Golgotha. Kom dan, want alle dingen zijn gereed.
1a2b3c
Sorry, zie net dat ik een knip/plak foutje heb gemaakt.
Moet natuurlijk zijn:Openb.22:17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.

En zo zijn er nog heel veel teksten meer.

Overigens de werken van de Erskines kan ik van harte aanbevelen evenals die van T.Boston en nog zoveel anderen.
Alphonsus
Dit antwoord van Ds. Brugge lezend, nog voordat ik me realiseerde dat het antwoord van Hem afkomstig was, kon ik me geheel vinden in het antwoord.

Hoe verschillend dan toch zijn prediking wel eens die dan weer niet geheel in lijn te brengen is met zijn juiste antwoord hier.

Zijn antwoord lezend riep bij dan ook de verwondering op: Ook gij Ds Brugge, zo welmenend en gunnend. Het verheugde mij zeer dit van hem te lezen.