Waarschuwingen tegen Jijdaar

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Een poosje geleden ben ik in aanraking gekomen met de Jongerenavonden van de stichting Jijdaar. De onderwerpen op deze avonden spraken me erg aan. Het is een verrijking voor heel mijn geestelijk leven. Maar nu hoor ik van alle kanten waarschuwingen tegen deze avonden. En dan van predikanten uit de Ger. Gem. die er zelf nog nooit geweest zijn. En al helemaal geen lezing gehoord hebben! Ik vind dit zo verdrietig! Want in al de lezingen die ik gehoord heb, ben ik nog niet één Bijbelse onwaarheid tegengekomen! Wat is er dan verkeerd aan deze avonden? En waarom wordt er zo onterecht door deze predikanten gewaarschuwd? Het weerhoudt mij ervan om naar de kerk te gaan. Ik zit zo af en toe steigerend naar deze waarschuwingen te luisteren; ze zijn niet eerlijk! Daar is toch ook de prediking niet voor bedoeld?

Antwoord

Beste vriend, raak niet al te veel uit het veld geslagen door allerlei stemmen om je heen.  Steigeren moet je helemaal niet doen. En je laten weerhouden om naar het huis van de Heere te gaan is helemaal “uit den boze”. Je schrijft dat je het heel verdrietig vindt dat dominees en mensen de avonden van de stichting Jij daar! negatief beoordelen terwijl ze er nog nooit geweest zijn. In de tweede plaats ben jij nog niet één on-Bijbelse waarheid daar tegengekomen. Je vraag is wat is er dan verkeerd aan deze avonden?

In jouw ogen is er niets verkeerds aan maar in hun ogen schijnbaar wel, anders zouden ze er niet voor waarschuwen. Wat zijn hun bezwaren? In de eerste plaats zijn dit interkerkelijke avonden die door Reformatorische en Evangelische jeugd bezocht worden. Vanuit mensen die heel sterk kerkelijk denken (b.v. o.a. Ger. Gem.) is dit een te gevaarlijke plaats. In de tweede plaats komen er sprekers uit de volle breedte van onze gezindte waar veel mensen moeite mee hebben. In de derde plaats worden er onderwerpen aangereikt die voor velen te eenzijdig en te ‘gekleurd’ zijn.

Vriend, probeer vanuit hun standpunt mee te denken over je eigen vragen. Dat helpt om wat genuanceerder er mee om te gaan. Dominees kunnen soms zo ‘bezorgd’ zijn dat jongeren meegezogen worden door een bepaalde geestelijke sfeer dat zij bij voorbaat mensen er voor waarschuwen. Ik ben het me je eens dat dit te kort door de bocht is.

In de tweede plaats kan ik begrijpen dat bovengenoemde uitspraken bij jou gevoelens oproepen. Jij ervaart op deze avonden iets positiefs en het wordt negatief door je omgeving neergezet. Hoe hier mee om te gaan? Ik denk dat het voor beide goed is om de geesten te beproeven of ze uit God zijn (1 Joh. 4:1). Niet bij voorbaat dingen vooroordelen, naar beiden kanten toe niet. Maar beproef alle dingen en behoudt het goede (1 Thes. 5:1). Deze houding zal ook jou bewaren voor eenzijdigheid.

Als laatste zou ik willen zeggen; laat het zaad van het Woord, Christus, niet wegpikken door de vogels uit de hemel (Math. 13:4). Maar laat het zaad vallen in een wel en toebereide aarde van je hart. Zodat het zaad sterft, wortels schiet en vruchten draagt. Draag deze vruchten tot verheerlijking van Zijn Naam (Joh. 15). Als mensen deze vruchten zien, dat is vruchtbaarder dan dat je ze zelf ziet, dan moeten mensen zwijgen. Ik hoop en bid dat ook jij die vruchten mag dragen tot eer van Zijn Naam.

Ds. A. Simons

Tags in dit artikel:

jijdaar