Bij PKN blijven

Ds. J.R. Lammers / 2 reacties

Vraag

Is het goed om in de PKN te blijven? Enige jaren geleden schreef ds. Hendrikse het boek: "Geloven in een God die niet bestaat".  Er is binnen de PKN vergaderd of deze man die uitgesproken atheïst is, als predikant mocht aanblijven voor de kerk mocht blijven staan. De uitslag was dat dit gewoon mocht. Ik vraag me af wat bij de PKN nu hoger staat, bekering, of een theologische opleiding. Wat was er gebeurd als deze man wel bekeerd zou zijn, maar dat achteraf bleek dat zijn diploma van zijn theologische opleiding vals zou zijn? Een andere dwaling die ik vaak tegenkom binnen de PKN en diverse andere kerken, is dat de Bijbel niet letterlijk wordt genomen. Een dominee zei ooit lachend tegen me dat ik niet moest denken dat de aarde echt in zes dagen geschapen is. Er is veel geschreven op dit forum over kinderdoop, of volwassenendoop, het is overbodig hier diep op in te gaan, mede omdat de Bijbel hier erg duidelijk over is. Doop komt na bekering. Hier kan geen enkele HC, of theologie-opleiding iets aan veranderen. Ook is de PKN totaal niet bezig met de gaven van de Heilige Geest. Sterker nog, de eerder genoemde dominee Hendrikse heeft totaal geen ervaring met de Heilige Geest. Anders zou de beste man weten dat God bestaat. Het is niet de wil van God om op deze lauwe manier met ons geloof om te gaan. Jezus heeft zijn leven voor ons gegeven. Dit is een groot geschenk. Jezus heeft de rekening voor ons betaald. Hij eist echter van ons dat we moeite doen Hem te leren kennen. Dit doet u door dagelijks in de Bijbel te lezen en dagelijks een stukje meer van God te vinden. Ik hoorde ooit een dominee pleiten dat ieder gemeentelid een kwartier per dag aan God moet besteden. Van niets naar een kwartier is inderdaad een verbetering, maar is een kwartier echt genoeg voor het belangrijkste in uw leven? Nu mijn vragen: 1. Zijn er veel PKN-predikanten die de gaven van de geest hebben ontvangen (spreken in tongen, profetie, genezing)? 2. Is de gemiddelde PKN-predikant oprecht bekeerd? 3. Denkt de PKN werkelijk dat God Zijn Woord heeft gegeven en dat Zijn Woord enkel door theologen begrepen kan worden? 4. Waarom wordt er binnen de PKN zo weinig aan straatevangelisatie gedaan dit terwijl het wel de opdracht van God is?

Antwoord

1. Zijn er veel PKN-predikanten die de gaven van de geest hebben ontvangen (spreken in tongen, profetie, genezing)?

-Alle PKN-predikanten hebben gaven van de Geest ontvangen, niet allen dezelfde gaven.

2. Is de gemiddelde PKN-predikant oprecht bekeerd?

-De gemiddelde predikant bestaat niet. Bekering is een zeer persoonlijke zaak en niet voor elkaar in te vullen. Dit wil ik graag bij iedere individuele predikant laten en trouwens ook bij iedere individuele christen. U zelf hebt er de handen vol aan om overtuigd te zijn van uw eigen bekering.

3. Denkt de PKN werkelijk dat God Zijn Woord heeft gegeven en dat Zijn Woord enkel door theologen begrepen kan worden?

-Nee, dat heb ik nog nooit horen beweren. Theologen hebben veel kennis en dragen vanuit die kennis een steentje bij in het begrijpen van de boodschap van Gods woord. Zij onderzoeken wat er staat en hoe dit in de geschiedenis door anderen verstaan is. Wij allen van geleerd tot eenvoudig zijn samen ermee bezig wat het geschrevene voor ons betekent en hoe het door ons verstaan moet worden.

4. Waarom wordt er binnen de PKN zo weinig aan straatevangelisatie gedaan dit terwijl het wel de opdracht van God is?

- Omdat dit in onze tijd geen zin heeft. God geeft de opdracht om te getuigen (Mattheus 28 de slotverzen), maar zegt er niet bij hoe dat gedaan moet worden. Elke tijd vraagt om een geëigende aanpak. Onze tijd moet het zeker niet van straatevangelisatie hebben, maar getuigen door dienend aanwezig zijn heeft veel meer impact.

Ja en Hendrikse, ik vind ook dat hij niet in de kerk thuis hoort. Maar ik prijs mijn kerk erom dat ze dit heel genuanceerd hebben aangepakt. De wijze waarop dit is aangepakt kon wel eens een fraai stukje evangelisatie zijn waar de straat mee bereikt is.

Ds. J. R. Lammers

2 reacties
chris6
Met het laatste antwoord ben ik het absoluut niet eens, de onderbouwing (matt. 28 de laatste verzen). Wijst volgens mij op de noodzaak van straatevangelisatie. Het antwoord van de ds vind ik een teveel gehoord exuus om binnen te blijven en te "getuigen". Gaan we dan getuigen tegen elkaar binnen te kerk onderling? De ds zeg het heeft geen zin. Ik zeg al is er maar 1 die op die manier in aanraking komt met Gods grote werk, dan heb je er niet voor niets gestaan.

Nee vrager, straat evangelisatie is zeker van deze tijd! Bedenk is hoe je kunt getuigen tijdens straatevangelisatie! Je laat tevens zien dat christenen geen mensen zijn die zichzelf altijd beter voelen of zich beter voordoen.

De nood in nederland is hoog! we zijn zendingsgebied geworden.

Vraag me af of ds ook tegen zending is?
gjkorpershoek
1. Iedere gelovige heeft (minimaal een) gave van de Geest ontvangen. Nu is de PKN niet echt op de genoemde gaven gericht.
2. Hoe staat het met jouw bekering?
3. Absoluut niet! Koppel je geloof daarom ook los van een kerk.
4. Kun je internet ook als straatevangelisatie zien?