Lid worden van de CGK

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Wanneer ik i.v.m. ons aanstaande huwelijk de HHK verlaat en lid wordt van de CGK (omdat mijn aanstaande man lid is van dit kerkgenootschap en omdat deze in onze toekomstige woonplaats is en de HHK niet) moet ik dan een speciale procedure doormaken of word ik vrijwel meteen geaccepteerd en opgenomen in mijn nieuwe gemeente? Mijn vriend (CGK) en ik (HHK) zijn beiden belijdend lid binnen onze eigen kerkelijke gemeenten. Ik hoop dat de overgang van de ene naar de andere kerk mij niet teveel moeite (door anderen mij opgelegd) zal kosten want ik merk gelukkig weinig verschil en vijandschap tussen beiden.

Antwoord

Beste vrager,

Gefeliciteerd dat je elkaar gevonden hebt in de eenheid van het ware geloof. Ik vind het fijn om van je te horen dat je geen verschil opmerkt tussen de gemeente van de HHK en die van de CGK, al kan het op een andere plaats grotere verschillen geven. De belijdenis die jullie hebben gedaan in jullie eigen gemeente is van hetzelfde geloof. Daarom zal er ook weinig aan procedure vooraf gaan om lid te worden bij één van beide gemeenten. Het feit dat je je geheel kunt vinden in de prediking van je toekomstige gemeente (in dit geval de CGK) en in het leven van de gemeente zal voldoende zijn om je van harte te accepteren.

Wat de kerkordelijke procedure betreft is er sprake van twee kerkverbanden, die hopelijk in de toekomst elkaar officieel als ware kerken zullen erkennen. Maar op dit moment is het nog zo dat je met bewijs van lidmaatschap overkomt .Uit eigen kerkverband komt iemand met attestatie over, maar uit een ander kerkverband (zoals het heet) met bewijs van lidmaatschap. Soms wordt aan de gemeente, waar je binnenkomt,  approbatie(toestemming en instemming) gevraagd met je overkomst. Die en die wil overkomen tot onze gemeente. Dat houdt in dat je afgelezen wordt en als er geen bezwaren binnenkomen, ben je geaccepteerd. In dit geval van jou zal dat een formele zaak zijn, maar je bent dan in ieder geval geheel als lid geaccepteerd door heel de gemeente alsof je in die gemeente belijdenis had afgelegd. Je hoeft dus niet weer belijdenis te doen. Die belijdenis wordt in de CGK geheel overgenomen.

Ik wens jullie van harte Gods zegen toe in je a.s. huwelijk en dat je onder de zegen van de Heere ook levende leden mag zijn van de kerk en tot opbouw van de gemeente mag werkzaam zijn. Je schrijft over pijn en moeite door anderen aan je opgelegd i.v.m. je overgang naar een andere kerk Het is goed dat ieder zijn/haar eigen kerk liefheeft, maar laat het geen kerkisme worden. De vreugde van de herkenning mag groter zijn dan de pijn van de muur. We blijven bidden dat er eenheid mag komen met allen die echt bij elkaar behoren. Maar laten we niet vergeten dat die eenheid al ervaren wordt, waar het echt gaat om de Christus.

Ds. A. K. Wallet