Ik had een vraag gesteld, die terecht gekomen is bij ds. Visser, drs. ing. P. L....

drs. ing. P.L.D. Visser / Geen reacties

Vraag

Ik had een vraag gesteld, die terecht gekomen is bij ds. Visser, drs. ing. P. L. D. Hij vond de vraag verwarrend en wilde verduidelijking. Hierbij wilde ik de verduidelijking geven. Ik wil deze vraag wat praktischer maken d.m.v. een voorbeeld: De Bijbel staat vol met beloften. De belangrijkste staat in Joh. 3:16, namelijk “opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe”. Categorie dominees 1 zegt: Als een mens zomaar gaat geloven in Jezus, dan steelt hij Jezus. Er moet immers plaatsgemaakt zijn voor Jezus. Een mens moet kunnen vertellen wat God gedaan heeft in zijn leven.  En nu komt de belangrijkste: De belofte is niet voor allen die de belofte horen. Een mens dient het plaatsmakende werk van de Heilige Geest te herkennen.  Droefheid over de zonden, daadwerkelijke tranen over de zonden (als een mens wordt geboren, schreit hij, en dat gaat ook op als een mens wedergeboren wordt, sommigen komen voor de vierschaar van de consciëntie, enz.). Er dienen diverse subjectieve zaken te worden ingeschat, voordat Jezus waarde krijgt (om te voorkomen dat Jezus gestolen wordt). Categorie dominees 2 zegt: Vlucht tot Jezus zoals je bent. Je bent een zondaar. Ik heb zelfs een dominee horen zeggen, ook al weet je slechts verstandelijk dat je een zondaar bent, maar vlucht naar Jezus. Ook al pleiten alle kenmerken tegen je, maar vlucht naar Jezus. Ook al voel je niets, maar vlucht naar Jezus. Als je in jezelf gaat speuren naar kenmerken (zoals: heb ik wel genoeg berouw), dan ga je in je vlees proberen kenmerken  te produceren, als een soort tegenprestatie op grond waarvan je je geschikt acht (als je die kenmerken weet te vinden of weet te presenteren) en op grond van die geschiktheid vlucht je tot Jezus. Dus er wordt voor gewaarschuwd door deze categorie om op grond van diverse subjectieve zaken vrijmoedigheid te zoeken om tot Jezus te vluchten. Ik hoop dat dit de vorige vraag wat verduidelijkt. Gaarne zou ik op grond van Gods Woord een antwoord ontvangen. Wat is nu waarheid?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller of vragenstelster,

Het is wat al die dominees die elkaar tegen lijken (?) te spreken! Het is voor een kerkganger die worstelt met deze dingen inderdaad niet gemakkelijk om er uit te komen. Wat is nu waarheid? vraag je tenslotte. De waarheid is heel eenvoudig, dat Jezus plaats maakt voor Zichzelf. Dat plaatsmakende werk van de Heere Christus is niet iets dat zonder Hem, of met Hem op afstand, gebeurt. Nee, het gebeurt juist in de ontmoeting met Hem! In die ontmoeting leert Hij ons ook wat het betekent zondaar te zijn. Alles gaat uit van Jezus Zelf. Het is de dood in de pot om iets aan geestelijke beweging en inzicht te verwachten los van Jezus Christus. Doden zullen immers horen de stem van de Zoon van God! Die stem wekt doden tot leven. Er is toch geen voorstadium denkbaar waarin er leven is, voorafgaand aan het tot-leven-roepen door Christus? (Joh. 5:25).

Een bijbels voorbeeld om duidelijk te maken wat ik bedoel. De Samaritaanse vrouw (Joh. 4) is een half-heidense vrouw die in overspel leeft. Ze is al toe aan haar zesde man, wanneer Jezus haar ontmoet. De Heere begint met haar te spreken over levend water (4:10). Ze begrijpt er echter niets van; ze denkt dat Jezus haar een gemakkelijke manier aanbiedt om de watervoorziening op orde te krijgen. Toch houdt de Heere vol: Hij spreekt over water waardoor zij in eeuwigheid niet meer zal dorsten. De vrouw begrijpt nog steeds niet wat de Heere bedoelt. Dan zegt Christus: ga heen, roep uw man en kom hier (4:16). Daar raakt hij de rotte plek in haar bestaan. Daarom kwam ze ook alleen naar de put, uitgerekend op het heetst van de dag (12 uur ’s middags), om de dorpsbewoners te ontlopen. Ze was een vrouw die verslaafd was aan de zonde en uitgestoten werd door haar omgeving. Jezus kent haar verzondigde leven. Hij brengt haar, die aanvankelijk niets begreep van “levend water” tot inzicht. Juist deze vrouw haast zich terug naar haar dorp: “komt, ziet een mens, die mij gezegd heeft alles wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus” (4:29). Zij die eerst haar dorpsgenoten ontliep gaat ze nu juist opzoeken, met als boodschap: ik heb Hem ontmoet die mij verteld heeft alles wat ik gedaan heb! Christus heeft de zonde in haar bestaan aan het licht gebracht. Tegelijk heeft Hij ook zicht gegeven op Wie Hijzelf is als profeet en als Messias. Zo zijn de ontmoetingen met Jezus telkens en telkens weer opnieuw te karakteriseren. In de ontmoeting met Christus komen de geestelijke dingen op hun plaats terecht. In de volgorde en op de wijze die Christus goed dunkt.

De kerk belijdt dat ook in de catechismus in die 2e zondag,  waar gevraagd wordt: Waaruit kent gij uw ellende? Uit de wet Gods. Wat eist de wet Gods van ons? Dat leert ons Christus in een hoofdsom. In het stuk der ellende kan Christus dus niet ongenoemd blijven! Als profeet hebben wij namelijk Zijn onderwijs zo hard nodig in ons zondaar-zijn. Die kennis brengen wij nooit uit onszelf op. Die kennis leren wij van Hem!

Wat is het daarom nodig dat dominees Christus centraal stellen in de verkondiging! Hij komt immers tot ons “in het gewaad van de verkondiging”! Wanneer Christus gaat ontbreken in de verkondiging, komt ook Zijn profetisch ambt niet helder meer aan de orde. Geen wonder dat de prediking dan verschraalt en de vrucht gaat uitblijven. Paulus heeft na zijn bekering het ons dominees anders geleerd: “en hij predikte terstond Christus in de synagogen, dat Hij de Zoon Gods is” (Hand.9:20).

Met hartelijke zegenwens,
Je ds. P. L. D. Visser

drs. ing. P.L.D. Visser

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk a/d Amstel