Schuldbelijdenis doen voor de kerkenraad (2)

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Dominee Wallet, hartelijk bedankt voor het antwoorden van mijn vraag over het schuldbelijdenis doen voor de kerkenraad. Ik wilde nog dit vragen: hoe vinden we deze gegevens over schuldbelijdenis in de Bijbel terug? En is uw mening de gangbare mening in de gereformeerde gezindte of zijn er ook andere meningen? U schreef dat verborgen zonden in het verborgen beleden moeten worden, maar dat het wel goed is om met een dominee of ouderling hierover te praten. Zelfs dat durf ik echter niet. Dat hoeft toch niet persé? Voor zover ik weet zijn er geen gemeenteleden op de hoogte van mijn seksuele verleden, maar zeker weten doe je dat natuurlijk nooit. Je weet maar nooit hoe iets in de volksmond terechtkomt. Maar voor zover ik weet weet niemand het, dus dan mag ik het in principe voor mezelf houden? Nou ja, voor mezelf...  Voor God moet en mag ik mijn zonden belijden. Maar aan andere mensen hoef ik het, als ik u goed begrijp, niet te vertellen?

Antwoord

Beste vrager,

Je zit nog met de vraag of verborgen zonden inderdaad niet in het openbaar beleden hoeven te worden. Ik kan je verwijzen naar Mattheus 18 :15-17, waarvan enkele artikelen van de Dordtse kerkorde en uitleg zijn en wel de artikelen 72,73 en 74:

Art.72: Wanneer iemand tegen de zuiverheid van leer of wandel zondigt door heimelijke zonde(zodat hij geen openbare ergernis gegeven heeft) moet de regel gevolgd worden, die Christus duidelijk voorschrijft in Matth.18.

Art.73: De heimelijke zonden waarover de zondaar na persoonlijke vermaning (Matth.18:15) of na herhaling daarvan onder twee of drie getuigen (Matth.18:16) berouw toont, worden niet voor de kerkenraad gebracht.

Art.74: Wanneer iemand om een heimelijke zonde door twee of drie personen in liefde vermaand, aan die vermaning geen gehoor geeft of anderszins een openbare zonde bedreven heeft, zal dit aan de kerkenraad meegedeeld worden.(Matth.18:17)

Je ziet dus in deze artikelen tegelijk een uitleg van Matth.18. De bedoeling van Matth.18 is dat de onderlinge tucht geoefend wordt en wanneer dat effect heeft, moet het niet aan de kerkenraad gezegd worden. Na verschillende vermaningen staat er in Matth.18 pas: "zeg het de gemeente (de kerkenraad)."

Zelfs wanneer iemand zich bekeert van zijn verkeerde weg, terwijl hij stond onder de "stille censuur" (afhouding van de sacramenten) hem door de kerkenraad opgelegd, dan zal zijn naam niet in het openbaar bekend gemaakt worden, maar allen op de kerkenraad beleden worden.

Ds. K. de Gier schreef een toelichting op de kerkorde. Hij stelt de vraag: wat is de betekenis van het woord "geheim" (verborgen) wat betreft verborgen zonden?

a) Dat de zonde verborgen is gebleven en dus niet aan velen bekend is.

b) Dat een grens niet altijd aan te geven is. Een zonde b.v. aan vier mensen bekend in een grote gemeente, kan nog geheim zijn. In een kleine gemeente niet meer.

Wat betreft je vraag of een verborgen zonde persé met een ambtsbroeder voor God gebracht moet worden, zeg ik: Nee, dat hoeft niet. Ik heb dat in het eerste antwoord  gezegd omdat het jezelf kan opluchten wanneer je het met iemand voor God gebracht heeft. Maar het is geen eis. Laat de Heere er van weten .Hij vergeeft menigvuldig en graag. En dat alleen om Christus wil. Denk aan het doopformulier: en als wij somtijds uit zwakte in zonden vallen.laten we aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen.

Ik hoop dat je vragen voldoende beantwoord zijn. Ik wens je van harte de innerlijke vrede toe en alle kracht uit Christus om dapper tegen de zonde te strijden  en te mogen overwinnen door onze Heere Jezus Christus.

Met hartelijke groeten,

Ds. A. K. Wallet

Tags in dit artikel:

geaardheidschuldbelijdenis