Waarom worden mensen met hun gezicht naar het oosten begraven? En moet je dat re...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Waarom worden mensen met hun gezicht naar het oosten begraven? En moet je dat respecteren als een nabij familielid dat wil? En als dat bijbels is, waar kan ik dat vinden? En wordt er zo ook in reformatorische kerken gedacht?

Antwoord

In principe maken we ons als christenen niet druk in welke richting ons hoofd gelegd wordt op de begraafplaats. Tenminste, ik heb het in al de jaren van pastorale zorg nooit meegemaakt dat hier over gesproken werd tijdens de begrafenisvoorbereidingen. Wanneer een familielid van u heeft kenbaar gemaakt dat hij of zij met het hoofd naar het oosten begraven wil worden, maak er dan geen probleem van om bijvoorbeeld de begrafenis niet bij te wonen. Gewoon doen. Want het is voor ons onbelangrijk. Belangrijker is of we Hem verwachten met opgerichte hoofden. Dat we uitzien naar Zijn wederkomst op de wolken des hemels om te oordelen de levenden en de doden.

We weten wel dat er vreemde religies zijn die dat wel doen. De moslims begraven hun doden naar het oosten, richting Mekka.

Wees in alles Gode bevolen.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp