Schuldbelijdenis doen voor de kerkenraad

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

20-04-2003, 00:00

Vraag

Ik heb als jongen een zondig verleden achter me. Ik heb namelijk wel eens seksueel contact gehad met andere mannen. Nu doe ik dit echt niet meer, want ik wil tot eer van God leven. Mijn vraag is echter: moet ik nu schuldbelijdenis voor de kerkenraad doen? Ik zou het echt vreselijk vinden om dat tegen de kerkenraad te gaan vertellen, want ze kennen mij allemaal goed. Ik durf dat echt niet. Wanneer moet je schuldbelijdenis doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller. Op jouw vraag of je schuldbelijdenis moet doen over zonden uit het verleden is een meervoudig  antwoord te geven. Jouw vraag heeft vooral betrekking op de schuldbelijdenis voor de kerkenraad.

Allereerst zou ik willen zeggen: er gaat aan alles een schuldbelijdenis aan  God vooraf. Tot Hem mag je komen in het gebed op grond van Zijn belofte: Wie zijn zonde belijdt en laat, die zal barmhartigheid verkrijgen.. Je mag pleiten op het werk van Christus, Die voor de overtreders gebeden heeft. Dat is de heerlijke zegen van het Evangelie. We hoeven niet met onze schuld te blijven lopen, maar de Heere Zelf nodigt ons uit om bij Hem vergeving te zoeken. Dus deze schuldbelijdenis gaat aan alle andere schuldbelijdenissen vooraf. Het is een grote genade van God dat je met deze zonden mocht breken en verlangt om voor de Heere te leven. Zal Hij dan ook daarmee niet alle dingen schenken?

In de tweede plaats is deze zonde waarover jij schrijft, gepleegd  met anderen. Als het mogelijk is en je kent deze mensen, dan is het aan te bevelen om ook hen je schuld te belijden. Veelal zullen zij daarvan niet willen weten, maar een gesprek of brief kan voor jou zelf de vreugde geven dat jij het beleden hebt en de wetenschap dat ook zij weten van jouw houding in deze.

Ten derde kom ik dan bij de kerkenraad. Ik kan heel goed begrijpen dat je daar tegen op ziet. Daarom is het nodig een goed inzicht te hebben in de zaak van de schuldbelijdenis. Als er op de kerkenraad iets dergelijks moet gebeuren dan moet het gaan om een openbare zonde. Dus een zonde waar men als kerkenraad van op de hoogte is en die  in de gemeente waartoe jij behoort ook algemeen bekend is. Openbare zonden dienen in het openbaar beleden te worden. Waarom? Om je van alle blaam te zuiveren.! Beleden zonden zijn vergeven zonden. Dan is het uit de weg geruimd en mag niemand  er meer op terug komen. Dan is er ook geen verhindering om de sacramenten  te gebruiken. Dan mag het  ook een reden van blijdschap zijn om de zonden te belijden en vergeving af te bidden .In een goed geestelijke sfeer zal dat als iets bijzonders ervaren worden.

Maar het kan ook  heel goed zijn dat verder niemand van je verleden op de hoogte is. Dan geldt: verborgen zonden dienen in het verborgen beleden te worden. Dat hoeft niet aan de grote klok gehangen te worden, want andere mensen hebben daar  niets mee te maken. Verborgen zonden dienen in het verborgene te blijven. Het is heel goed om  dan samen met de predikant of een ouderling deze zaken door te spreken . Breng het met hen bij de Heere en Hij zal alle zonden wegnemen.

Ik hoop dat ik je voldoende geïnformeerd heb. Mochten  er nog vragen zijn dan hoor ik het wel. In alles de zegen van de Heere toegebeden.

Hartelijke groeten, ds.  A. K Wallet

Ds. A.K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
    17-06-1939
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

Tags in dit artikel:

geaardheidschuldbelijdenis
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik overweeg hulp te zoeken voor mijn problemen. Ik heb lang gewacht om deze vraag te stellen, momenteel zit ik er een beetje doorheen. Ik ben getrouwd en moeder van twee kinderen van 3 en 1. Ik ben mo...
6 reacties
20-04-2012
Hoe kijkt u aan tegen de Vrij Zijn-conferenties? Zijn deze oveenkomstig Gods Woord of moet ik ze zien als een valse leer?
15 reacties
20-04-2016
Ik heb een vervolgvraag op de vraag over cola drinken bij overgeven/misselijkheid. Geldt dit ook bij braken door bijvoorbeeld griep? Is het dan ook niet aan te raden om cola te drinken?
Geen reacties
20-04-2010
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering