Problemen thuis

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik zit al een lange tijd met een probleem. Bij ons thuis gaat het al een erg lange tijd niet goed. Ik heb drie broers en ben dus het enige meisje. Zes jaar geleden begon het allemaal. Opeens konden we niet meer goed met elkaar opschieten en er zijn veel problemen door ontstaan... Nu is mijn oudste broer uit huis en ik heb amper (tot geen) contact meer met hem. Ik vind het ook erg moeilijk om wat tegen hem te zeggen, dat alles tot grote verbazing van mijn ouders. Zij hebben er ook veel moeite mee gehad, maar nu mijn oudste broer wel weer tegen hen praat verwachten mijn ouders dat de relatie tussen mij en mijn broer weer perfect wordt.

Mijn andere twee broers zitten mijn ouders erg dwars en ik heb het hier erg moeilijk mee. Ik voel me verplicht me goed te gedragen en alles te doen wat ze zeggen. Het is echt vreselijk te zien hoe mijn ouders er onder bukken. Wij zijn gelovig opgevoed (m'n broers geloven dan niet). Ik bid al zes jaar om kracht en wijsheid. Maar ik kom er niet uit. Ik merk niet dat God er is, en al helemaal niet dat Hij er verandering in brengt. Ik wil echt heel graag een relatie met God. Ik vraag ook elke keer weer of Hij mij wil aangrijpen, maar ik voel niks.

Ik zit op een jeugdclub van de kerk, maar de leiders daar zijn niet echt mensen waar ik mee kan praten en waar ik advies aan wil vragen. Ik ben best wel bang voor de toekomst. Ik wil niet weer dat het zo wordt als de afgelopen jaren waren. Het klinkt misschien allemaal raar en het is ook ondertussen een lange brief geworden, maar ik wil graag vragen of u een antwoord heeft op mijn vragen. Ik zou daar er erg blij mee zijn, want ik weet niet goed meer wat ik nou moet doen. Met mijn ouders erover praten gaat ook niet. In de afgelopen jaren hebben zij mij (voor mijn gevoel) nooit echt gesteund of iets dergelijks. Een echt goede, diepe relatie hebben wij niet.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager,

Je schrijft dat je met een probleem zit. Ik proef uit je hele brief dat het een probleem is. Het is moeilijk voor mij om een afdoend antwoord te geven, omdat ik te weinig van de  omstandigheden afweet, hoewel je een lange brief geschreven hebt.

Zo is het voor mij een vraag hoe het komt dat je opeens niet meer met je broers kon opschieten. Waar heeft dat mee te maken? Wat zijn de problemen die toen ontstaan zijn? Waarom zitten je twee andere broers je ouders erg dwars en waarin? Gaat het over zaken van geloof en de chr. levenswandel?

Enkele adviezen:

1) Tracht met je broer die nu op zichzelf woont een goede relatie op te bouwen. Dat betekent niet dat je het in alles met elkaar eens moet zijn. Het zou fijn zijn als je de dingen die verwijdering geven en gegeven hebben met elkaar kunt bespreken. Je hoeft niet alles maar goed te vinden, maar wel is nodig dat je open staat voor elkaars mening.

2) Probeer ook met je twee andere broers te praten en met elkaar te spreken over een zo goed mogelijke sfeer in huis. Praat er ook met je ouders over. Openheid is een eerste vereiste om elkaar te aanvaarden. Ik begrijp dat er grote verschillen bestaan met betrekking tot het geloof, maar probeer een chr. levenshouding te tonen.

3) Jammer dat je met de clubleiding niet zo vlot praten kunt over deze dingen. Heb je het al eens geprobeerd? Misschien valt het mee. Heb je al eens met je dominee of een ouderling een gesprek gehad?

4) Wat je eigen leven met God betreft zou ik je het volgende op het hart willen drukken. Houd dagelijks stille tijd, enige tijd om in je bijbel te lezen, misschien aan de hand van een dagboekje, en ga na het lezen in gebed tot de Heere. Vraag om de vervulling van wat je gelezen hebt.Vraag om persoonlijke bekering.Vraag daarna om een positievere opstelling in het gezin. Ik denk dat God jou daarvoor wil gebruiken. Het verandert niet zonder jou, maar door middel van jou. God werkt middellijk.Zie verwachtend uit naar Gods antwoord ook in de prediking.

Als je vragen houdt mag je mij ook persoonlijk schrijven of bellen.Het adres is bij Refoweb bekend. Van harte Gods zegen toegewenst in al je omstandigheden.

Ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

Tags in dit artikel:

broer