Mijn ouders gaan scheiden

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Mijn ouders gaan scheiden. Mijn moeder, die toen ze mijn vader leerde kennen nog niet gelovig was, heeft zich laten dopen en heeft belijdenis gedaan. Mijn moeder gaat nu niet meer naar de kerk en wil mijn vader verlaten. Mijn vraag is of mijn vader, als hij na een scheiding een andere vrouw ontmoet, met haar zou mogen trouwen naar aanleiding van Paulus’ zijn woorden in 1 Kor. De reden die mijn moeder opgeeft om te scheiden is dat ze niet meer van mijn vader houdt. Ze wil ook niks meer aan het huwelijk doen. Ze doet ook niks meer aan het geloof en betrekt God ook helemaal niet in haar leven en zeker ook niet bij haar scheiding.

Antwoord

Beste vriend(in)

Een vraag kan duidelijk zijn zonder dat een korte beantwoording mogelijk is. En dat vanwege de problematiek die er in doorklinkt en vanwege de pijn in het gezin en voor jou als kind van beide ouders. Je moeder heeft tweemaal ja gezegd vertel je. Bij de sluiting van het huwelijk en bij de geloofsbelijdenis. De vraag is dan hoeveel waarde heeft dat jawoord. Je zult met mij eens zijn dat voor beide ja's geldt: gedurende heel het leven. Onze gevoelens zijn daaraan ondergeschikt. Is dat altijd gemakkelijk? Nee natuurlijk. Dat vraagt bij veranderende gevoelens strijd, zelfverloochening en geduld. Je zou ook kunnen zeggen: kracht van de Heilige Geest en vruchten van het geloof. Je moeder zal dat in deze fase van haar leven niet aanspreken.

Pijnlijk komt dan het besluit om te scheiden. De overheid geeft er ruimte voor. De samenleving kijkt er niet echt van op. De bijbel spreekt andere taal. Daar komt het gebed naar voren en het blijven roepen om en hopen op verandering. Ook al is dat menselijk nog zo onwaarschijnlijk. Het geloof bidt om het wonder en de kracht van God. Dat betekent dat we zelf de deur naar herstel niet mogen sluiten door een nieuw huwelijk.

Afgezien van het feit dat de Bijbel de reden van je moeder niet erkent als grond om te scheiden, is met name het verbieden om te hertrouwen ingegeven om de mogelijkheid van hereniging open te laten. Ik heb je niet gevraagd naar de oorzaak van de verkilling van de liefde, naar de gedachten die je vader heeft en meer andere dingen. Dat kan de beantwoording nog moeilijker maken. Dit is naar mijn oprecht begrijpen van de Bijbel mijn reactie. Wil je verder corresponderen dan kan dat. In ieder geval ook jij veel sterkte en geloof toegewenst in deze gebrokenheid in de schepping en in het gezin.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Lees meer artikelen over:

echtscheidinghertrouwen