Homo- en pedofiel

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik zit met de volgende vraag: Laatst kwam een vriend van mij naar me toe en zei dat hij homofiel was, maar ook dat kleine jongetjes een bijzonder aantrekkingskracht op hem uitoefenden. Ik vind dit zo moeilijk en weet er ook niet zo goed op te reageren. Nu wil ik vragen of u enige tips en bemoedigende woorden kan geven om door te geven. Ik weet zeker dat hij het nooit zal vragen omdat ik de eerste was die het wist. Kunt u mij helpen om mijn vriend op Bijbelse gronden te steunen en ook voor mijzelf om hier goed mee om te kunnen gaan. Misschien weet u ook wat geschikte literatuur. Ik vind het vooral heel moeilijk omdat ik de enige bent die het weet, terwijl hij al 26 is.

Antwoord

Beste vragersteller,

Je hebt moeite met homofiele neigingen en ook wel pedofiele. Je zult al een heel moeilijke tijd doorgemaakt hebben. Langzamerhand kom je tot de ontdekking dat je anders bent dan de meeste anderen. Ik ga er van uit dat je het ervaart als een aangeboren neiging. Er zijn er helaas velen vandaag die het zich laten aanpraten of door omgang met bepaalde personen tot een leven als homofiel komen. Anderen zijn zelfs op twee geslachten gericht Ik denk dat jij het  als een schrik ervaren hebt om zo te zijn

Nu gaat het er om, hoe je er mee om zou kunnen te gaan. Vanuit de Bijbel weten we dat het beoefenen van homoseksuele praktijken zondig is. Verschillende teksten wijzen ons er op: Lev 18:22; 20:13;. Rom.1 :24-27. We spreken niet over de zonden van Sodom, waar echt perversie aan de orde is. Het gaat daar niet om het zijn als zodanig maar om een  uitleving er van die een cultuur geworden is. We maken daarom wel onderscheid tussen homofilie en homoseksualiteit. Het laatste is de praktisering er van. Het homofiele (lesbische bij een vrouw) is de neiging die een mens kan hebben tot iemand van het eigen geslacht. Het homoseksuele is het uitleven daarvan. Het laatste wordt in de Bijbel als zonde gezien.

Er kan ontzettend veel strijd zijn om het niet te delen met een ander. Echte bevrediging geeft het ook niet omdat men iets van het eigene zoekt in de relatie met iemand van het eigen geslacht. Verschillende theologen benaderen de teksten uit de Bijbel vanuit een vooringenomen standpunt en verklaren het geoorloofd om een relatie aan te gaan met iemand van het eigen geslacht. Sommige geschiedenissen worden verdraaid, zoals die van David en Jonathan. Wie bijbels wil leven zal elke zonde veroordelen, ook deze. Zegt Job niet in Hoofdstuk 14: Heeft niet de mens een strijd op aarde?

Ik wil deze geaardheid (ook die van pedofilie) niet kleineren, maar wel zeggen dat elk mens een strijd heeft als het gaat om het beoefenen van en het leven met de seksualiteit. Vele mensen kennen verlangens naar iemand anders dan de eigen partner. Wat zijn er niet een verleidingen tegenwoordig. Via de media en via posters enz. worden mensen steeds meer geprikkeld. Men zegt wel dat de etalages van de mensen steeds groter worden, als het gaat om het uitleven van de zonde.

In gesprekken met mensen kom ik vaak moeilijkheden tegen op het terrein van de seksualiteit. Een homofiel/pedofiel heeft ook een strijd te voeren. Een strijd tegen verkeerde gevoelens in zijn hart die tot daden willen komen. Op grond van Gods Woord is ook belangrijk dat je de praktisering ziet als zonde. Heel belangrijk is om te accepteren dat je deze geaardheid hebt. Maar er dan ook er mee te leren leven. En ô te leven dat God verheerlijkt mag worden in je lichaam, dat een tempel is van de Heilige Geest.

De Heere kent het hart, ook dat van mensen met een andere geaardheid.Hij weet hoe zwak van moed hoe klein zij zijn van krachten. Maar Hij wil ook krachten geven om te volharden in de strijd. Er met anderen over praten is noodzakelijk. Blijf er niet alleen mee tobben, maar deel je kruis met anderen. Iedereen heeft bidders om zich heen nodig, echte vrienden in de genade die met je mee strijden en je helpen in je zorgen. Praat er over met je predikant of ouderling. Nergens beter dan in de kerk van Christus dienen we elkaar bij te staan.

Homofielen zijn niet geholpen met een houding van toegevendheid, maar met het gebed en het onderwijs uit Gods Woord. "Wees krachtig in de Heere en in de sterkte Zijner macht!" Als je de trekking ervaart naar anderen van hetzelfde geslacht of ook naar kinderen, vlucht dan weg uit die situatie. Bid direct tot God in je gedachten en vraag of Hij je bewaren wil. Er staat in de Bijbel: Overwin het kwade door het goede (Rom.12:21). Ons staat de sterke Held terzij, Die God ons heeft verkoren. Zoek gelegenheden waar je gevoelens minder geprikkeld worden. Ik weet: er zijn mensen die door een huwelijk veel hebben kunnen overwinnen. In ieder geval is dan nodig dat de ander in het huwelijk er van af weet voordat je trouwt.

Maar dit is niet voor allen de weg. Eén weg blijft over en dat is die van een leven dicht bij de Heere. Je mag je aangenomen weten door Christus, Die elke zondaar ontvangt die tot Hem komt. Hun geeft Hij moed en krachten die hopend op Hem wachten. Zoek de zaligheid in Hem, en de kennis van de vergeving der zonden zal je ook bemoedigen in het strijden tegen de zonde. Bid vooral dat de naam van de Heere niet gelasterd zal worden door je gedrag en handelingen. Maar ook dat anderen en zeker kinderen niet beschadigd zullen worden en verhinderingen in hun leven ontvangen in het leven met de Heere en de naaste. Kinderen, is een heel tere zaak. Je zult ook wel uit de praktijk weten dat in het leven na de 40, of soms al eerder, lichaamsmisbruik uit de jongere jaren grote psychische gevolgen kan hebben.

Bid om de engelen die altijd zien het Aangezicht van hun hemelse Vader. Vertrouw op God en de uitkomst zal niet falen. We mogen weten dat er voor elke zonde bij de Heere vergeving is. Maar dan wel met de belijdenis dat we zullen strijden tegen alle zonde en zwakheid die nog tegen onze wil in ons overgebleven is.

De hartelijke groeten en in verbondenheid met Christus je broeder.

Literatuur op dit gebied is: "Homofilie en de christelijke gemeente." Uitgeverij J. J. Groen en Zoon, ISBN 90-5030-165-7. In dit boek staan vele literatuurverwijzingen.

Verder is aan te bevelen het werk van "Het heil des Volks" te Amsterdam. EHAH Pastorale hulpverlening rond seksuele identiteit.

Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

geaardheid