Pijn in zaadballen

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend heeft af en toe hele erge pijn in zijn zaadballen, soms zo erg dat hij er misselijk van wordt. Het is altijd wel als ik (zijn vriendin) bij hem ben. Maar we zien er verder geen verband mee. Hij is hiermee naar de dokter gegaan, maar die zei dat het zolang het emotioneel gebonden was, dat er dan niks aan de hand is. Toch blijven we het vreemd vinden. Weten jullie hier iets over; is dit normaal?

Antwoord

Pijn in de zaadballen bij jongemannen die met hun vriendin knuffelen, vrijen of zoenen (zonder dat de man klaarkomt) komt zeker voor, maar is geen zorgelijk gegeven. In het Engels staat dit ook wel bekend als “blue balls” (letterlijk vertaald: blauwe ballen). Wanneer een man seksueel opgewonden raakt, gaat er meer bloed naar de penis en zaadballen dan dat er afgevoerd wordt. Hierdoor krijgt de man een erectie en worden de zaadballen gevuld met bloed. Er is als het ware sprake van stuwing. Wanneer dit niet resulteert in een zaadlozing, kan de man hierbij een pijnlijk gevoel in zijn zaadballen overhouden.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

testikel