Noodnummer voor noodkreet

Ds. J.A. Mol / 1 reactie

Vraag

Ik (vrouw) hoop dat degene die dit leest mij wil helpen. Want ik heb jaren geleden iets ergs gedaan en ik herinner me dat nu pas. Ik schaam me heel erg. Ik werd verzocht door de duivel en ik heb erge dingen opgeschreven op Google omdat ik wist dat de leraren dat zouden lezen. Ik herinner me niet meer wat ik verkeerd deed. Maar ik herinner me nog wel dat een stem zei: “Op het moment dat je je dit herinnert zul je beseffen dat het te laat is.” En nu ben ik bang, heel bang. En ik heb verschrikkelijk veel spijt.

En ik kan niet meer bidden. Want elke keer als ik bid dan hoor ik de duivel die zegt dat het te laat is en dat God niks meer met me te maken wil hebben. En dat begrijp ik, denk ik. Ik weet niet wat ik nu moet doen. Ik ben het ook niet waard om Gods kind nog te zijn. Ik ben echt bang dat Hij me voorgoed verlaten heeft. En ik heb nog steeds geen idee wat ik precies misdaan heb. Maar alstublieft, kunt u voor mij vragen of God me wil vergeven, want ik kan niet meer bidden? En ik heb Hem nodig, maar ik ben zo bang dat het te laat is. Ik zie nu pas in dat ik een slecht persoon ben.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendin,

Wat een noodkreet! Bel dan ook het noodnummer! Geen 112, maar 5015. Dat noodnummer ken je toch wel? Psalm 50 vers 15: “Roep Mij aan in de dag van de  benauwdheid; Ik zal u eruit helpen en u zult Mij eren.”

Nee, je kunt niet meer bidden. Het lukt niet. Ja, ik heb gebeden dat dit antwoord voor je tot zegen mag zijn. Maar bid zelf ook – desnoods zonder woorden. “Heere, help me!” Maar Hij wil toch niet meer met je te maken hebben? Wie zegt dat? En is dat waar?

God wil niet meer met jou te maken hebben, zegt de duivel. Pas op, hij is een leugenaar! Wat doet hij? Hij legt je zonden onder een vergrootglas - en de genade van God onder een verkleinglas. Hij wil niets liever dan je bij Hem vandaan houden.

Je bent een slecht persoon... zeg je zelf. Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt. Inderdaad, dat ben je. Maar weet je dat het nog veel erger is dan je denkt? Jij bent door en door zondig. Er valt niets meer aan op te knappen. Van jou is geen enkele verwachting. Met jou is het niets en wordt het niets... Geen wonder toch wanneer God niets meer met je te maken wil hebben. Dat Hij je voorgoed zou verlaten... dat heb je wel verdiend! Of zeg je daar geen amen op...?

Luister nu goed. Jij zegt: “Ik heb Hem nodig.” Hoor ik daar niet een heerlijke belijdenis? “Maar ik ben zo bang dat het te laat is...” Wacht! Stop! Je kunt er bang voor zijn, maar dan roep ik je toe: “Het is NIET te laat.” Dat is wat híj je wil laten denken. Wie? Gods grote tegenstander, de duivel. Hij gaat rond als een briesende leeuw, op zoek naar wie hij kan verslinden (1 Petrus 5:8). Hij kan zo tekeer gaan! Zozeer zelfs dat jij denkt dat het voor jou te laat is... Waarvoor te laat eigenlijk?

Voor Gods genade? Ben jij te ver afgedwaald, heb je te veel gezondigd? Ja, zegt de duivel. Nee, zegt de Bijbel, nee zegt God, nee zegt Jezus Christus. Komt tot Mij... en wie tot Mij komt, zal ik beslist niet uitwerpen! Je bent een slecht persoon, je bent het niet waard...?! Ik hoop dat je dat hartgrondig belijdt en dat steeds dieper zal leren kennen. Wat vallen wij onszelf tegen! Ik ben het nooit waard dat God mij in genade zou aanzien. Dan wordt het Evangelie écht Evangelie: genade voor zondaren!

Het is Pinksteren geweest. Petrus riep het uit: “En het zal zijn dat een ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zalig zal worden” (Hand. 2:21)! Roep Hem aan! Doe dat. Bel het noodnummer 5015 - en Hij zal je eruit helpen! Van harte Gods rijke zegen toegewenst!

P.S. Omdat je niets weergeeft van je achtergrond, omstandigheden, kan ik daar ook niet concreet op ingaan. Misschien heb je hier wel hulp bij nodig. Vraag het aan je predikant of wijkouderling. Je mag ook mij bellen; via Refoweb kun je mijn contactgegevens opvragen.

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol

Ds. J.A. Mol

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Harskamp
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

1 reactie
CorsdeKort
Mol schreef: "pas op, de duivel is een leugenaar" en zo is het. In de Bijbel wordt hij zelfs beschreven als de vader der leugen. Luister dus nooit naar hem, hij kan niet anders dan liegen en hij wil dat het je slecht gaat.

Van God staat: "God is licht en in Hem is geheel geen duisternis". Iemand die dus van Hem of bij Hem wil zijn moet ook in het licht zijn en in het licht leven.

Gebruik dus die Psalm 50 vers 15: “Roep Mij aan in de dag van de benauwdheid; Ik zal u eruit helpen en u zult Mij eren” en kom zo tot het licht!