Afgelopen Tweede Paasdag heb ik belijdenis des geloofs afgelegd in de Ger. Gem. ...

drs. G. Nieuwenhuis / Geen reacties

Vraag

Afgelopen Tweede Paasdag heb ik belijdenis des geloofs afgelegd in de Ger. Gem. Maar mijn vraag is eigenlijk: Hoe moet je met de tekst omgaan die je meegekregen hebt? Is hij echt persoonlijk uitgezocht, of is het iets algemeens. Ik heb me er al in verdiept, maar heeft het ook iets persoonlijks te zeggen over me? Het gaat over Ps. 105:4.

Antwoord

Beste vragensteller,

Wij kennen elkaar niet maar ik ben altijd blij als er jonge mensen zijn die belijdenis des geloofs afleggen. Er zijn immers tegenwoordig ook binnen de kerk nogal wat jonge mensen die een andere keuze maken en die uiteindelijk de kerk verlaten. Jij hebt ook een keuze gemaakt en wel om de Heere te willen dienen. Ik weet niet of ieder van jullie een persoonlijke tekst heeft meegekregen in de belijdenisdienst. Dat verschilt soms per gemeente. Als dat zo is dan mag je er vanuit gaan dat die tekst ook persoonlijk voor jou bedoeld is.

In de gemeente waar ik zelf lid ben gebeurt dat ook zo en worden de teksten zorgvuldig uitgezocht. Je mag de tekst die je gekregen hebt zien als een heel persoonlijke opwekking om de Heere te zoeken en in Hem je sterkte te mogen vinden. In de kanttekeningen staat als toelichting bij deze tekst: "zijn raad en geboden zoeken". Immers met het uitspreken van je jawoord tijdens de dienst ben je er niet maar dan begint het pas. Om te wandelen in Zijn wegen heb je dagelijks de Heere nodig. Denk aan Psalm 17 vers 3 ( berijmd) dat begint met: Ik zit mijn treden in uw spoor, opdat mijn voet niet uit zou glijden...

Vorige week was ik op een begrafenis en uit wat daar verteld werd over de overledene kwam naar voren hoe belangrijk de tekst die hij bij zijn belijdenis had meegekregen voor hem was geweest. Die tekst was op bepaalde momenten in zijn leven steeds weer teruggekomen. Het was dan ook één van de teksten die op de rouwkaart stond samen met zijn trouwtekst.

Ik zou daarom zeggen praktiseer hetgeen je in tekst hebt meegekregen en dan zul je de Heere leren kennen als je Toevlucht en je Sterkte juist ook in de moeilijke momenten van je leven. Daar ben ik vast van overtuigd.

Met hartelijke groeten en heilbede,
G. Nieuwenhuis

Lees meer artikelen over:

belijdenis