Is het zondig, als je bijvoorbeeld onder het leren aan God denkt, maar die gedac...

Ds. P. J. den Admirant / Geen reacties

Vraag

Is het zondig, als je bijvoorbeeld onder het leren aan God denkt, maar die gedachten wegdrukt omdat je je moet concentreren op je werk? Het kan toch zo zijn dat God op dat moment je iets duidelijk wil maken?

Antwoord

Het antwoord is denk ik niet zo moeilijk. Zondig kan het in geen geval zijn. Onze roeping is het om te werken en dus ook om te leren. Dat vraagt concentratie. Wel kan het moeilijk zijn en begrijp ik je vraag best. Als de Heilige Geest in ons hart begint te werken, dan zou je de hele dag wel met de dingen van de Heere God willen (en kunnen) bezig zijn. Dan ervaar je het als moeilijk (en misschien ook wel zondig) als je die gedachten tijdelijk even opzij zet.

Je kunt het vergelijken met een verkering. Als je pas verkering hebt, erg verliefd bent, wil je ook voortdurend aan de ander denken. maar dat gewoon niet. Daar moet je mee om leren gaan. Zo is het ook met het leven met de Heere God. Wel kun je jezelf oefenen in steeds opnieuw aan Hem te denken en tot Hem te bidden.

Maar God kan je toch iets duidelijk willen maken? Zeker, maar dat kan Hij ook op een ander tijdstip. Wel is het zaak dat het verlangen naar God niet uitdooft. Daarom kan ik begrijpen dat je er ook wat bang voor bent om de gedachte aan God weg te drukken. Met het gebed ligt dat net zo. Ook bidden kan niet altijd, maar als er gelegenheid is om te bidden en je voelt de behoefte om te bidden, maak er dan tijd voor. Vóór je het weet is de behoefte er niet meer.

Ik wens je echt een levende omgang met de Heere toe.

Ds. P. J. den Admirant