Ik heb een paar vragen over de zonde tegen de Heilige Geest. Er wordt gezegd dat...

drs. G. Nieuwenhuis / Geen reacties

08-05-2007, 00:00

Vraag

Ik heb een paar vragen over de zonde tegen de Heilige Geest. Er wordt gezegd dat wanneer je deze zonde gedaan hebt, je totaal verhard bent? Hoe weten ze dit? Staat dat ook in de Bijbel? Ik ben namelijk heel bang dat ik deze zonde gedaan hebt. Ik heb een keer een vloek gezegd tegen de Heilige Geest. Ik vond dat heel erg, maar zou het net zo erg gevonden hebben als ik het tegen de Vader of de Zoon gezegd zou hebben. Ik heb de Heere om vergeving gevraagd. Maar ik word zo aangevallen door de gedachte dat ik die zonde wel gedaan heb. Ik vind in de Bijbel ook niet echt een antwoord wat ik tegen die gedachte zou kunnen inbrengen. Ik heb immers de Geest gelasterd. Het staat er zo duidelijk. Nu hebben al veel dominees er over gesproken dat je over deze zonde geen berouw hebt. Maar hoe weten ze dat zo zeker? Ik zou dolgraag uit die vergeving willen leven, maar ben zo bang dat het misschien toch niet waar is. Ik word aangevallen door twijfels. Ja de mensen kunnen dit wel zeggen, maar hoe weet ik dat het een antwoord van de Heere is? Hopelijk kunt u me helpen.


Antwoord

Beste vragensteller,
 
De vraag die je aan de orde stelt is een vraag die door meer jongeren wordt gesteld. Laat ik beginnen met te zeggen dat zoals we zondigen tegen de Vader of de Zoon we ook tegen de Heilige Geest kunnen zondigen en dat dat nog niet betekent dat we de zonde tegen de Heilige Geest hebben gedaan. Zondigen tegen de Heilige Geest wil zeggen dat we Hem tegenstaan en bedroeven. Als we de roepstem van de Heere door Zijn Woord en Geest naast ons neerliggen dan zondigen we tegen de Heilige Geest. In Efeze 5 vers 30 wordt gesproken over het bedroeven van Gods Geest door Gods kinderen door een levenswandel vol bitterheid, toornigheid en  laster. Als het zo is in het leven van Gods kinderen dan trekt de Geest zich terug en ervaren zij Zijn vertroostingen en nabijheid niet meer. Dan doet David bidden in Psalm 51: "neem uw Heiligen Geest niet van mij". Echter voor deze zonden is vergeving mogelijk in de weg van berouw en bekering.
 
De zonde tegen de Heilige Geest is iets heel anders. Je leest daarover in Mattheus 12 vers 22-32. Je ziet in dat gedeelte,  waar in mijn bijbeltje bovenstaat: de godslastering der Farizeeën, dat de Farizeeën welbewust het wonder dat de Heere Jezus doet toeschrijven aan de overste van de duivelen. In dat verband spreekt de Heere Jezus over de zonde tegen de Heilige Geest. Het is welbewust spotten met en verdacht maken van het werk van de Heere en dat tegenstaan terwijl men beter weet. Van de Farizeeën lezen we nergens dat zij berouw hadden over hun zonden. Zij zijn net zolang doorgegaan tot de Heere Jezus aan het kruis hing. Mensen die de zonde tegen de Heilge Geest doen verharden dus totaal tegen beter weten in. Je kunt daarover lezen in Hebreën vers 26: Want zo wij willens ( en wetens) zondigen nadat wij de kennis der waarheid hebben ontvangen, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonde.
 
Ik durf vrijmoedig tegen je te zeggen dat je niet de zonde tegen de Heilgie Geest hebt gedaan anders zou je er nu niet zo mee worstelen maar doorgaan op de weg van de verharding. Vlucht met de door jou genoemde zonde en alle andere zonden die je hebt gedaan tot de Heere en smeek Hem om vergeving. Zijn bloed reinigt niet van vele maar van alle zonden. Rust niet voor je een antwoord van de Heere hebt ontvangen, dat is beter dan welk antwoord van mensen dan ook. Als er  antwoord van Hem komt dan zul je rust en vrede in je ziel ervaren ook al zal de satan altijd blijven proberen om je die rust te ontnemen.
 
 
Met vriendelijke groeten,
G. Nieuwenhuis

Tags in dit artikel:

zonde tegen Heilige Geest
Dit artikel is beantwoord door

drs. G. Nieuwenhuis

  • Geboortedatum:
    14-10-1946
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Bodegraven
  • Status:
    Inactief
21 artikelen

Bijzonderheden:

Oud-algemeen secretaris Zending Gereformeerde Gemeenten.

Dhr. Nieuwenhuis is op 2 februari 2022 overleden.


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

In Romeinen 13 staat de passage dat iedereen zich dient te ‘onderschikken’ aan de overheid of aan het gezag boven hem of haar. Maar... betekent onderschikken ook altijd gehoorzamen? Duidelijk is dat d...
Geen reacties
08-05-2020
Hoe moeten wij staan tegenover het kringgebed (in het algemeen en in de eredienst)? Mogen wij dit doen?
Geen reacties
08-05-2003
Ik loop tegen een lastig probleem aan. Ik wil graag vrienden krijgen, maar ik onderhoud de contacten niet goed. En als ik een vriendschap heb, ben ik er niet tevreden mee. Wat moet ik hiermee, want hi...
Geen reacties
08-05-2003
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering