Snelle lozing

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Pas zijn wij getrouwd. Voor ons trouwen maakte ik mij altijd al zorgen over het heel snel krijgen van een zaadlozing omdat ik dat tijdens het knuffelen best wel eens had. Ik dacht als we nog eens echt gemeenschap hebben, hoe zal het dan zijn? Er wordt wel eens gezegd dat het kan helpen om van te voren een zaadlozing te hebben. Nu valt het heel erg mee dat ik snel een zaadlozing krijg op het moment als we elkaar met de hand bevredigen. Maar op het moment als ik ook maar probeer om met mijn penis bij mijn vrouw naar binnen te gaan gebeurt het eigenlijk heel snel dat ik een zaadlozing krijg. Het is dus ook nog nooit gelukt om daadwerkelijk gemeenschap te hebben. Kan het zijn dat mijn eikel overgevoelig is? Is daar wat aan te doen? We vinden het fijn om elkaar met de hand te bevredigen maar zouden ook graag genieten van het gemeenschap hebben. Ik hoop dat u ons hier ook mee kunt helpen en advies geven.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Jouw probleem is heel herkenbaar. Je bent niet de enige, die dit heeft. Van belang is, wat je noemt, dat je het samen goed kunt hebben als je elkaar met de hand bevredigt! Maar het is ook begrijpelijk, dat je samen graag gemeenschap wilt kunnen hebben. Een pasklaar antwoord geven is helaas niet mogelijk! Geen enkele situatie, waarin dit speelt, is namelijk hetzelfde. Er kunnen een veelheid aan factoren een rol spelen. Bijvoorbeeld: aangeboren of ontstane lichamelijke factoren, maar ook psychische factoren of een combinatie daarvan. Het kan te maken hebben met faalangst, met angst voor controleverlies, met een misschien snelle levensstijl. Het kan gebeuren, dat iemand nooit zo stilgestaan heeft bij zijn eigen beleving van dingen in het leven en nooit geleerd heeft rustig te genieten. Het kan zijn, dat iemand te veel bezig is met de vraag of hij het zijn vrouw wel naar de zin maakt, en daardoor te weinig bij zijn eigen gevoelens stilstaat.

Er zijn diverse insteekmogelijkheden voor aanpak van dit probleem. Een daarvan is inderdaad een verdovende creme gebruiken. Ook antidepressiva worden wel eens ingezet omdat ze een vertragende werking op de zaadlozing kunnen hebben. Maar als er psychische factoren een rol (mee)spelen -wat bijna altijd het geval is- is gedragstherapie nodig. Mijn advies is om het te bespreken met je huisarts. Hij kent je waarschijnlijk al wat langer. Misschien wil hij een verdovende creme voorschrijven, maar het zou ook kunnen, dat hij je adviseert om gespecialiseerde hulp te vragen. Ikzelf zou jou dat overigens ook adviseren: dan wordt het probleem gefundeerd aangepakt.

Betsy Westeneng,
psychotherapeute en seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk