Mijn gebed - D. C. Lewis en Feike Asma

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Ik hoorde vandaag een prachtig nummer. Het heet “Mijn gebed” en is van zanger D. C. Lewis; begeleid door organist Feike Asma. Prachtig! Maar ik vraag me af of dit uit christelijk oogpunt geoorloofd is. Het stond in 1970 op nummer 1 in de Top 40. Wat is uw mening hierover?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Met de muziek op zichzelf of met een lied over een oprecht gebed, of met dat zoiets in de Top 40 zou staan heb ik geen probleem. Van mij zou de Top 40 vol mogen staan met goede geestelijk liederen. Maar we moeten goed beseffen dat we te maken hebben met de realiteit van de levende God.

Vlak na ons trouwen werden mijn vrouw en ik gevraagd door de dominee om op een soort van wekelijks kringgesprek te komen. Wij waren toen nog geen van beide christen, maar voelden ons verplicht te gaan omdat hij ons getrouwd had. Dat kringgesprek bleek te bestaan uit dat er een gedeelte uit de Bijbel werd gelezen en vervolgens werd er gediscussieerd over wat ieder er van vond en wat iemand hierbij ervaarde of wat voor gedachten er bij hem of haar opkwamen. Wij waren nogal verbijsterd over deze gang van zaken. Hoewel we geen van beide christen waren, hadden we er genoeg besef van dat als er werkelijk een God is, het er werkelijk geen fluit toe doet wat ik er van vind of hoe ik het ervaar of wat voor gedachten of gevoelens ik er bij heb, maar dat het er alles toe doet wat God te zeggen heeft.

Dat is denk ik ook het probleem met dit lied en hoe er door velen mee wordt omgegaan. Mensen hebben zo hun eigen ideeën over God en het geloof en ieder heeft zo zijn eigen religieuze beleving waar hij of zij zich prettig bij voelt en kracht of inspiratie of wat dan ook uit put. Maar het punt is dat God een realiteit is waar we niet omheen kunnen. We moeten Hem leren kennen zoals Hij is en als we daar geen belang bij hebben zullen we bedrogen uitkomen. Vreselijk zal het zijn een eigen beeld van God te hebben gevormd en dan bedrogen uit te komen, omdat we hebben vastgehouden aan onze eigen ideeën en nooit echt hebben willen luisteren naar wat God heeft gezegd door Zijn profeten en door Zijn Zoon en nooit het verlangen hebben gehad om Hem werkelijk te leren te kennen, wat de consequenties ook mogen zijn, bereid om alles op te geven, inclusief alle eigen ideeën en te buigen voor Hem, om Hem maar te (ge)winnen. Hij is de Schepper van alles. Wie Hem heeft, heeft alles, wie Hem niet heeft, heeft niets.

De inhoud van het lied gaat als volgt. De persoon die aan het woord is, is blijkbaar erg gecharmeerd van orgelmuziek en in het bijzonder van de trompetklanken. Hij is verder niet godsdienstig of zo. Hij heeft er verder geen belang bij een zondagsdienst te bezoeken of een preek te horen om meer van God te weten te komen. Waarschijnlijk is de gedachte ook nog nooit bij hem opgekomen dat dat belangrijk voor hem zou kunnen zijn. Hij komt alleen voor de muziek want daarin vindt hij even een vlucht uit zijn moeitevolle leven. Daarvoor komt hij dan bijna elke week wel een keertje langs als de organist oefent. Deze keer wordt hij nog religieus ook. Bewogen door de klanken van het orgel en misschien door de mystieke sfeer van het kerkgebouw, begint hij haast ongemerkt te spreken tot de vermeende ‘Eigenaar’ van het orgel en van kerkgebouw en komt hij tot een soort van gebed.

Nu vind ik het op zichzelf geen bezwaar dat iemand geniet van orgelmuziek. En als iemand daarbij tot een soort van gebed komt, wat dat dan ook is, dan is dat op zichzelf ook geen bezwaar. Maar het is duidelijk dat deze persoon God niet kent en eigenlijk niets van Hem weet en amper beseft wie God is, net zoals dat bij ieder van ons het geval is geweest of misschien nog steeds zo is.

Tot zo iemand zou ik dan in de lijn van de woorden van Paulus uit Handelingen 17:22-31 willen zeggen: “Beste orgelspelgenieter, ik hoorde dat je laatst bij het luisteren van de orgelmuziek waar je zo van houdt, haast ongemerkt tot een gebed kwam. Welnu, deze God, tegen wie je sprak zonder dat je Hem kent, wil ik je graag bekend maken. Hij is de God die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is. Hij is de Heere van de hemel en van de aarde en woont niet in een kerkgebouw dat door mensenhanden gemaakt is. Hij wordt ook niet door mensen gediend alsof Hij iets nodig heeft. Hij Zelf geeft ons het leven, onze levensadem en alle verdere dingen. Hij is degene die voorziet in alles. Hij maakte uit één bloed het hele menselijke geslacht om de hele aardbodem te bewonen. En Hij heeft aan alle mensen een van tevoren toegemeten tijd en plaats bepaald en heeft de grenzen van ons woongebied bepaald, opdat we Hem zouden zoeken, en we Hem misschien al tastend zouden mogen vinden, hoewel Hij niet ver is van ieder van ons. Want in Hem leven wij, bewegen wij ons en bestaan wij. Deze God verkondigt nu overal, met voorbijzien van de tijden van de onwetendheid, aan alle mensen dat zij zich moeten bekeren, en wel omdat Hij een dag vastgesteld heeft, waarop Hij de wereld rechtvaardig zal oordelen door een Man Die Hij daartoe aangesteld heeft. Deze Man is de Heere Jezus, Zijn eigen Zoon, die gekruisigd en gestorven is op Golgotha voor onze zonden. En dat dit de waarheid is heeft Hij bewezen door Hem weer uit de doden te doen opstaan. Deze Jezus is opgevaren naar de hemel en zal terugkomen aan het einde der tijden als Rechter over levenden en doden. Hij zal een ieder oordelen naar zijn werken en zal de schapen van de bokken scheiden. Hij zal Zijn schapen waarvan Hij de goede Herder is bij Zich nemen in Zijn eeuwigdurend koninkrijk en zij zullen voor eeuwig met Hem heersen over een nieuwe schepping waar geen moeite en geen verdriet meer zal zijn. Maar de bokken die niet naar Hem hebben willen luisteren zal hij wegsturen en zeggen: ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is. Daarom beste orgelspelgenieter, bekeer je van je eigen wandel, leg je eigen ideeën af, geloof het evangelie, ontvang het eeuwige leven en laat de Heere Jezus het voor het zeggen krijgen in je leven.”

Zo kan dit lied een eerste aanzet zijn tot een zoeken en vinden van de enige ware God en van de Heere Jezus. Echter, als dit lied slechts dient om wat vage religieuze gevoelens op te wekken, ontdaan van bijbelse inhoud en zonder een heilig ontzag voor de enige ware God en een verlangen tot waarheid over Hem, dan wordt het een misleidend gevaar. Er is een God die leeft en die ons wat te zeggen heeft. En we doen er goed aan dat heel serieus te nemen. Onze eeuwigheid staat ermee op het spel. Dan draait het niet meer om mijn religieuze gevoelens en beleving maar dan draait het om wat Hij te zeggen heeft. Goed nieuws voor degenen die Hem vrezen maar slecht nieuws voor degenen die dat niet doen.

Ik ben bang dat veel mensen niet meer uit dit lied halen dan wat vage religieuze gevoelens. Maar als het voor iemand wordt tot een eerste aanzet voor het werkelijk vinden van de Heere Jezus, dan ben ik daar heel blij mee.

Ik hoop dat dit de vraag beantwoordt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

popmuziek