Paulus is ontijdig geborene

Ds. H. van Oostende / Geen reacties

Vraag

Wat bedoelt Paulus in 1 Kor. 15:8 als hij zichzelf een “ontijdig geborene” noemt?

Antwoord

Als je er nog nooit echt bij hebt stilgestaan, dan intrigeert dat woord uit 1 Korinthe 15: 8 je wel. Wat bedoelt Paulus als hij zichzelf aanduidt als een “ontijdig geborene”, aan wie de Heere Jezus ook is verschenen? Van alle mensen aan wie de Heere verschenen is komt Paulus nu blijkbaar ook aan bod en hoe! Omdat het hier gaat om een reële verschijning, zal Paulus wel de verschijning van de verheerlijkte Heere op de weg naar Damascus bedoelen. Later is er ook nog sprake geweest van visioenen, waarin Paulus de Heere Jezus zag, zoals in Hand. 22:18 en 2 Kor. 12:1vv. Op grond hiervan vindt Paulus, dat hij ook geroepen is tot het apostelambt.

Maar heel opmerkelijk blijft het gebruik van dat woord “voortijdige geboorte” en dan kun je het Griekse woord ook nog eens ter verduidelijking vertalen met “misgeboorte”(= miskraam), zoals de Willibrord Vertaling doet. Paulus noemt zichzelf waarschijnlijk zo, omdat hij op het moment dat de Heere aan hem verschijnt nog geen gelovige is, maar een vervolger van de gemeente. Het woord moordenaar zou zelf op zijn plaats kunnen zijn. Zie Hand. 22:4-5 en 26:9-11. Wel mag je als verzachtende omstandigheid aanvoeren dat hij nog in een toestand van geestelijke blindheid verkeerde.

Ds. H. van Oostende

Tags in dit artikel:

paulus