Zoals jij over God denkt, zo denkt God ook over jou

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

15-02-2004, 00:00

Vraag

Eén van de Erskines zegt ergens in een preek, dat zoals jij over God denkt, zo denkt God ook over jou. Hoe denkt God nu over al die jongeren die het hebben over Jezus aannemen en “what would Jesus do”, en soortgelijke uitspraken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik weet niet in welk verband Erskine zijn uitspraak doet en wat hij daarmee precies bedoelde. Was het een bemoedigende opmerking naar degenen die worstelen met vragen, of juist ter waarschuwing? Maar ook afgezien van zijn bedoeling blijft de vraag wel staan: Hoe denkt God over jongeren die het hebben over Jezus aannemen, enz.?

Ik neem aan dat de vrager dan vooral de opvattingen van die jongeren bedoelt. Want over die jongeren zelf, daar hebben wij natuurlijk geen oordeel over te vellen. De oproep komt naar jou en mij: Strijd gij om in te gaan.

Maar het is ondertussen wel waar dat er een oppervlakkig evangelie opgeldt doet, waarbij de doodsstaat van de mens en zijn onmacht en onwil ten goede min of meer verzwegen wordt en er eenzijdig wordt opgeroepen Jezus aan te nemen en voor Hem te leven, met de veronderstelling dat een mens dat ook kan en daartoe genegen is.

Dat is een gevaarlijke leer die door Christus ernstig bestreden is. In het evangelie van Johannes lees je keer op keer van die teksten die duidelijk maken dat er in het werk der zaligheid helemaal niets van de mens aan te pas komt, en dat het een werk van God alleen is. Ik noem maar een tekst (Joh. 6:44): "Niemand kan tot mij komen, tenzij de Vader die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten uiterste dage." Als er maar een 1 procent in het werk der zaligheid door jou of mij gedaan moest worden, dan kon het nooit meer, want wij zijn gans onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad (Heid. Cat. zondag 4). Wat een wonder dat er toch nog mensen zalig worden!

Maar tegelijk zou ik toch ook tegen jou willen zeggen: Wat zou God ervan vinden als mensen denken dat ze wel onbekeerd kunnen blijven en met een zuivere belijdenis Hem buiten hun hart houden? Er is maar één weg, voor welke jongere dan ook, namelijk om als een vijand en een tegenstander, tot God om genade te roepen, tot Hij ook ons genadig zij. Dat wens u jou en alle jongeren van harte toe!

Ds. N. den Ouden

Ds. N. den Ouden

Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
    25-10-1969
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

Erskine
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik kom uit een groot gezin waar men weinig betrokken op elkaar is. Ik ben een van de jongste en het leeftijdsverschil met de ouderen is behoorlijk groot. Zij zitten ook in een heel andere levensfase (...
2 reacties
15-02-2024
De laatste tijd ben ik erg bezig met het Laatste Oordeel en de Jongste Dag. Ik hoor nogal eens de opmerking dat iemand al jaren juicht voor de troon van God, maar alle mensen zullen toch pas geoordeel...
Geen reacties
15-02-2007
Graag zou ik willen weten waarom er GBS-diensten worden gehouden. Het is voor mij altijd een erg vreemd fenomeen geweest. Waarom zijn er bijvoorbeeld geen Jongbloed-diensten? Of welke uitgever er ook ...
Geen reacties
15-02-2014
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering