Preken voorgelezen van oudvaders

Ds. W. Harinck / Geen reacties

Vraag

Beste dominee. Worden er binnen de Gereformeerde Gemeenten ook preken voorgelezen van oudvaders? Waarom (niet)? Ik zou dat misschien toch wel willen, omdat ze best duidelijk zijn, ook al zijn ze 'oud'. Mag/kan het eigenlijk wel om deze preken tijdens onze erediensten te lezen? Als het kan, zou het dan ook niet wat meer aangespoord moeten worden omdat ze zo duidelijk en leerzaam zijn?

Antwoord

Zeker weten dat er binnen de Gereformeerde Gemeenten preken van oudvaders worden gelezen. Ik kan me best voorstellen dat een ouderling bij het zoeken naar een preek kijkt of de gemeente en ook m.n. de jonge mensen en de kinderen worden aangesproken, maar dat neemt niet weg dat ook de preken van oudvaders zeer duidelijk en actueel kunnen zijn. Tijdens de zogenaamde kerkvisitaties vanuit de classis wordt er altijd gevraagd naar welke preken er worden gelezen. Het op zijn tijd lezen van de preek van een oudvader wordt dan ook zeker aanbevolen.

Wat het lezen van de preken van oudvaders betreft hoeft het gelukkig niet af te hangen van de zondagse leesdiensten alleen. Natuurlijk kun je ook zelf zo'n preek pakken en voor jezelf lezen. Onlangs had ik nog een bijzonder rijke preek in handen van E. Erskine over Exodus 20:2,3. Wat een onderwijs! Wat hadden deze mannen veel inzicht in de Schrift. Bij het lezen is het nog merkbaar dat de Heilige Geest zijn hart vervuld moet hebben tijdens de prediking. Daarom...van harte aanbevolen!

Ds. W. Harinck