Sado-masochisme

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Onlangs heb ik gehoord van een merkwaardig iets: sm (sado-masochisme). Mijn vraag: Hoe kan iemand zo gek zijn om zichzelf zoveel pijn aan te laten doen? Is hier sprake van een psychische stoornis of zijn mensen onder invloed van demonen? Wat vindt u ervan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bij seksueel masochisme gaat het erom dat men seksueel opgewonden raakt van pijn of van onderworpen zijn. Er bestaat ook seksueel sadisme, daarbij raakt iemand seksueel opgewonden van aan ander pijn te laten lijden of te onderwerpen. Het hoeft bij seksueel masochisme niet altijd om extreem veel pijn te gaan. Bij mensen die vooral of alleen daarvan opgewonden raken is er vaak sprake van psychische of seksuele problematiek, bijvoorbeeld een verleden met verwaarlozing of mishandeling.

Daarnaast is het zo dat veel mensen bij seksuele intimiteit opgewonden kunnen raken van elkaar met mate bijten, hard kussen of knijpen. Daar hoeft niets verkeerds aan te zijn, zolang je elkaars grenzen respecteert. In een goede seksuele relatie gaat het om gelijkwaardigheid en respect voor de ander. Bij sadomasochisme gaat het er vaak om dat de één macht uitoefent over de ander. En dat is niet zoals de Bijbel ons gebiedt om om te gaan met elkaar.

Seksualiteit is een geschenk dat God heeft gegeven om ervan te genieten. Er zijn veel manieren om op een verkeerde manier om te gaan met seksualiteit. Wie dat doet laat de satan regeren over zijn of haar leven.

Drs. Joke Ronner

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

fetish