70 mannen kelen

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

In Jeremia 41 las ik gisteren over iemand die een groep van 70 mannen keelde. Deze vraag bedoel ik serieus: hoe kan iemand dat doen? Dan rennen die anderen toch weg? Of betekent kelen wat anders dan ik denk?

Antwoord

Geachte vragensteller,

Het woord "kelen" in de Statenvertaling betekent wat je vermoed. Je mag ook zeggen "slachten". Hoe kan iemand dit doen zonder dat tegenstand geboden wordt? Ismaël blijkt een "wolf in schaapsklederen". Een groep van 80 mannen weent vanwege de verwoesting van de tempel. Hun uitdossing: baard afgeschoren, kleren gescheurd, zichzelf gesneden en wierook in de hand. Ismaël doet alsof hij ook aangedaan is -onder de schijn van vroomheid en van tranen- en nodigt hen zogenaamd tot Gedalia. Maar dan ineens breekt de wolf in Ismaël los en valt hij zijn prooi nietsvermoedend aan en slacht 70 onschuldige mannen.

Waarom geen tegenstand geboden? Deze mannen waren ongewapend: 1) zij hadden wierook in hun hand. 2) deze mannen waren niet geoefend in moorden zoals Ismaël en zijn mannen. Kortom: deze mannen zijn overrompeld! Ismaël blijkt naar een woord van Calvijn een "krokodil": "Dat beest veinst immers het geween van een mens en trekt op die manier reizigers naar zich toe en wanneer zij dan komen om hulp te verschaffen, springt het plotseling op hen af en verslindt het ze".

Ds. E. Gouda

Lees meer artikelen over:

jeremia