Hoe kan je vervelende beelden uit je hoofd krijgen zonder professionele hulp?

Ds. A. Th. van Olst / Geen reacties

Vraag

Hoe kan je vervelende beelden uit je hoofd krijgen zonder professionele hulp?

Antwoord

Op zo’n korte vraag kan ik eigenlijk geen precies antwoord geven. Voor een goed antwoord is het nodig te weten wat je bedoelt met “vervelende beelden”, hoe en waardoor ze in je hoofd komen en waarom je een oplossing zoekt zonder professionele hulp.

Sommige mensen, ook vaak jongeren, hebben last van vervelende dénkbeelden. Er schieten gedachten door hun hoofd waar ze geen invloed op lijken te hebben. En hoe harder je tegen deze gedachten verzet, hoe vaker je eraan denkt. Anderen hebben last van beelden die als het ware op hun netvlies staan. Steeds zien ze het weer voor zich. Soms zijn het beelden die ze echt gezien hebben, soms lijkt het onverklaarbaar waar ze vandaan komen.

Soms is het mogelijk dat deze “beelden” zonder professionele hulp verdwijnen. Bij jongeren zie je nog wel eens dat ze het vanzelf overgroeien. Maar dat is niet altijd het geval. Ga daarom, als je nog op school zit, eens bij een vertrouwenspersoon langs, of praat erover met mensen uit je omgeving die je in vertrouwen wilt nemen, je ouders, een predikant of ouderling... Ik denk dat zij echt wat voor je kunnen betekenen.

Sterkte!

Drs. A. Th. van Olst

Lees meer artikelen over:

psychologie