Verloving uitgemaakt

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

We hebben een hele fijne verkeringstijd gehad en korte tijd geleden hadden we ons verloofd. Kort daarop sliep hij slecht en ging piekeren. Eerst kon hij geen reden noemen, nu zegt hij dat het niveauverschil (opleiding) te groot is tussen ons en heeft de verloving uitgemaakt. Ik heb zelf zo iets van, dit kan ik en dat kan hij: ik meer denken, hij meer doen. Ieder z'n gaven. Theoretisch kan ik er wel tegenin gaan, maar het piekeren gaat niet weg. We voelen ons er allebei machteloos onder en hij heeft er dus nu een streep onder gezet. Is er een andere weg? Of moet je zeggen dat God hier een weg afsluit?

Antwoord

Het is jammer dat hij zich dat nu pas bewust is geworden, nu jullie al verloofd waren. Heeft hij vóór de dag van de verloving daar dan nooit over gesproken? Een verloving wil eigenlijk zeggen dat je zeker bent van elkaar en dat je het vaste voornemen hebt ook met elkaar te gaan trouwen. Ik kan me goed voorstellen dat dit heel pijnlijk is.

Je schrijft dat hij slecht slaapt en veel piekert. Hij is toch niet depressief, want dan ziet men alles ook vaak heel somber in en voelt men de liefde tot de ander ook veel minder.

Ik begrijp dat jullie er samen al veel over hebben gesproken en er zo niet uitkomen. Ik zou zeggen: Laat elkaar voorlopig even met rust en als je zo wat afstand hebt genomen, is het goed om er over een tijdje nog eens op terug te komen.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verkering uitverloving