Boezemzonde uitleggen

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Kunt u mij vertellen wat een boezemzonde is? Heeft iedereen die? Kun je daar vanaf komen?

Antwoord

De vraag die je voorlegt is nog niet zo heel eenvoudig, maar het is wel een goede vraag. Er is wellicht uit een of ander verband aanleiding geweest om deze vraag te stellen.

Wat is een boezemzonde? Van Dale (Groot Woordenboek) noemt het een "lang gekoesterde, ingewortelde zonde". Het is dus en dat stellen we in de eerste plaats vast "(een)zonde". En "zonde" gebruiken wij om het zedelijk kwaad aan te duiden, en dan het kwaad, dat wij tegenover God bedrijven. De boezemzonde, het woord zegt het al, koesteren, voeden en onderhouden we. Deze zonde wordt als een kind vertroetelt. Waarom? Omdat we er niet mee kunnen breken, het is ons een lief ding waard om die zonde aan de hand te houden. Maar blijft staan: het is zonde! Het strijdt tegen Gods wet en recht.

Heeft iedereen deze zonde? Een boezemzonde is als een boezemvriend: een innig geliefde, beste vriend. Het is dus een zonde waarvan je je bewust bent. In dit geval betekent het dat je voor jezelf na moet gaan of er iets is wat je graag koestert, en tegelijkertijd als een belemmering werkt in je verhouding naar God toe. Wie leeft als christen zal heilig door het leven willen gaan, en zal dus ook breken met datgeen wat daaraan afbreuk doet. Niet iedereen hoeft een boezemzonde te hebben, hoewel voor iedereen geldt -ook na bekering- dat iedereen zondaar is en zonden doet.

Kun je van je boezemzonde afkomen? Ja. Maar eerst dit. De boezemzonde reken ik tot het terrein van de levensheiliging. De Heere zegt: Weest heilig, want Ik ben heilig. Het gaat in de eerste plaats om een totale en radicale breuk met de erfzonde. Wie door God is vrijgesproken van de eeuwige straf door het offer van Zijn Zoon Christus, die zal in de weg van levensvernieuwing en levensheiliging met de psalmdichter bidden: Doorgrond m', en ken mijn hart, o HEER'... (Ps. 139 vers 14). Hierin komen alle zonden, de verborgen zonden, maar ook de boezemzonden openbaar. Met dit doel: en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt (vgl. zondag 1). Dat is: een leven tot Gods eer!

Ds. E. Gouda

Lees meer artikelen over:

boezemzonde