Dominees ontwijken

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Het hele gebeuren rondom de schepping is op dit moment erg actueel. Blijkbaar zijn er hele verklaringen nodig. Ik begrijp er niets meer van. In elk geval ga ik nu bepaalde predikanten ontwijken, omdat ik ze niet meer serieus kan nemen. Omdat zij voor mijn gevoel de Bijbel niet serieus nemen. De duivel zal hier ongetwijfeld schik van hebben, want ja, weer wat verdeeldheid erbij. Mag je om deze reden bepaalde predikanten ontwijken?

Antwoord

Beste lezer,

Ddat de hele discussie verwarrend is, is zeker waar. Hoe moeten we daar mee omgaan? De vraag is voor mij wel even: wat bedoel je met “predikanten ontwijken”? Betekent dat: niet meer met hen in gesprek gaan? Of: niet meer onder hun prediking komen? In elk geval is het goed om, als er twijfels bestaan over de rechtzinnigheid van de eigen predikant, met hem in gesprek te gaan. Belangrijk is dan wel om je tevoren goed te oriënteren op een onderwerp - er verschijnt gelukkig in onze eigen kring ook het een en ander aan goeds over het onderwerp “schepping en evolutie.”

Verder is het ook noodzakelijk om bij iemand door te vragen. Denk ik dat hij zo denkt, of klopt mijn gedachte misschien niet? De juiste route is altijd: ga met de ander in gesprek en schrijf de ander nooit zo maar af, zelfs zonder met die ander gesproken te hebben.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs