Hydrochloorthiazide

drs. N. Wolswinkel / 5 reacties

Vraag

Ik heb van de dokter hydrochloorthiazide gekregen. Ik ben er ziek van, moet overgeven en heb verhoging. Er is ooit vastgesteld via een allergietest dat ik allergisch voor chloor ben. Ik kan ook niet in chloorwater zwemmen. Heeft het een met het ander te maken?

Antwoord

Onderstaand de genoemde bijwerkingen in het Farmacotherapeutisch Kompas. Of direct de link met chloor te leggen is weet ik niet, maar is niet ondenkbaar. In ieder geval kun je er niet tegen. Je apotheker weet daar wellicht meer over te zeggen. Er zijn ook plaspillen zonder chloorverbindingen.

Bijwerkingen: Vaak (1–10%): hypokaliëmie, stijging van bloedlipidengehalte. Soms (0,1–1%): orthostatische hypotensie. Misselijkheid, braken, verlies van eetlust. Huiduitslag (o.a. urticaria). Impotentie. Hyponatriëmie, hypomagnesiëmie, hyperurikemie. Zelden (0,01–0,1%): trombocytopenie (soms met purpura). Paresthesie, hoofdpijn, duizeligheid, dufheid, slaapstoornissen, depressie. Hartaritmieën. Obstipatie, diarree, buikpijn. Intrahepatische cholestase, geelzucht. Fotosensibilisatie. Hypercalciëmie, hyperglykemie, glucosurie. Zeer zelden (< 0,01%): leukopenie, agranulocytose, beenmergdepressie, hemolytische anemie. Overgevoeligheidsreacties. Luchtwegaandoeningen (pneumonitis, pulmonaal oedeem). Hypochloremische alkalose. Pancreatitis. Angiitis necroticans (vasculitis), toxische epidermale necrolyse, cutane lupus erythematosus–achtige reacties, reactivatie van cutane lupus erythematosus. Verder is gemeld: visusstoornissen (met name in de eerste weken van de behandeling).

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

allergiechloor
5 reacties
Catherine
Vraagstelster: ik kreeg deze tabletten ook mee, toen bij mij verhoogde bloeddruk was vastgesteld. Ik voelde me steeds beroerder worden, duizelig, transpireren, misselijk, doodmoe, hartkloppingen. Ik heb de huisarts gebeld en hij stelde voor om natrium/kalium te laten prikken. Ik bleek een laag kalium te hebben, door deze pillen. Ik moest direct stoppen en na 2 weken weer Ka. laten prikken. Gelukkig was het toen weer wat gestegen, al was het nog steeds niet op de juiste waarde.
Voortaan toch maar even melden als je een recept voorgeschreven krijgt.
drj
Ik betwijfel sterk of je werkelijk allergisch bent voor 'chloor'.
Chloor komt in allerlei verbindingen en vormen in kleine en grote hoeveelheden in onze omgeving voor.
Ook in je lichaam zit enorm veel chloor en sterker nog, je lichaam kan zonder chloor niet eens functioneren. Waarschijnlijk heb je vanmorgen je portie chloor ook al binnengekregen: keukenzout bestaat voor de helft uit 'chloor'.

De chloorverbinding in zwembadwater, natriumhypochloriet, kan blijkbaar bij jou een allergische reactie op de huid oproepen: een zogenaamde contactallergie.

De kans dat je reactie op hydrochloorthyazide door het chloormolecuul dat er in gebonden is word veroorzaakt acht ik niet zeer groot. Omdat je ook verhoging had kan het goed zijn, dat je door een toevallige samenloop van omstandigheden een 'buikgriep' hebt opgelopen. Van een afstand is dat natuurlijk niet vast te stellen. Neem liever contact op met je eigen huisarts.
drj
molecuul -> atoom
sydneylover
@drj

Volgens mij klopt je bewering over natriumhypocloriet in zwembadwater niet maar zit er opgelost chloorgas in. Ieder zwembad heeft een chloortank..

Als aanvulling op jouw verder terechte opmerking: de vraagsteller verwart 'chloor' met 'chloride' en 'chloriet'.
Zwembadwater bevat opgelost chloorgas (Cl2), en inderdaad bevat keukenzout Chloride (Cl-). Gootsteenontstopper bevat natriumhypochloriet (ClO-) dat in aanraking met zuur als chloorgas vrijkomt.

In dit medicijn zit chloor als een zogenoemd HCL zout dat wordt gebruikt om een stof stabieler te maken. De werkzame stof bevat geen chloor/chloridecomponent

Maar hier is de verschijningsvorm dus als chloride en niet als chloor. En dus lijkt mij uitgesloten dat de vraagsteller hier een allergiereactie op zou kunnen hebben. Veel meer medicijnen zijn overigens op de markt in de vorm van een HCL zout, dat is vrij gebruikelijk.
drj
Een chemicus ben ik niet, maar dat geldt blijkbaar ook voor jou. Chloorgas gaat een verbinding met water aan en vormt dan hypochloorzuur, wat een desinfekterende werking heeft. Er zijn meer mogelijkheden zwemwater met chloorverbindingen te desinfekteren. Je kunt chloorgas inleiden of er direct een hypochlorietverbinding in gooien. Inmiddels bestaan er nog andere mogelijkheden, maar is geloof ik niet interessant.

http://de.wikipedia.org/wiki/Chlorung

http://www.lenntech.nl/processen/desinfectie/chemisch/desinfectiemiddelen-natriumhypochloriet.htm