Verwijten via de app

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Mijn schoonmoeder en ik hadden nooit zo’n hechte band, maar nu is er weer wat voorgevallen. Ik had via de app een opmerking gemaakt dat ik het echt niet leuk vond dat iets zo gebeurde! Ze stuurde daarop een bericht terug dat dat niet de bedoeling was. Ik heb daar niet op gereageerd omdat ik geen ruzie wilde. Een dag later reageerde ze weer met: “Ik snap je reactie niet, maar het zal wel weer aan mij liggen.” Toen werd ik zo boos en heb ik haar verschillende berichten gestuurd, zoals waarom ze bij ons nooit komt. En als ze bij ons iets brengt, ze het altijd in brievenbus stopt terwijl we gewoon thuis zijn. Bij andere familieleden doet ze dat niet.

Ik vind verwijten via de app zelf heel flauw, dus heb ik er achteraan gestuurd dat ik geen ruzie wil en liever met elkaar een gesprek wil. Ze reageerde: “Kom maar uitpraten!” Ik had daar nog niet op gereageerd. Vervolgens schrijft ze: “Zo kun je mooi iemand kapot maken met zulke verwijten, maar ik zal alle schuld wel hebben.” Toen brak er iets in mij en heb ik geschreven: “Van ons zul je geen last meer hebben, het gaat jullie goed!” Hierop kreeg ik geen reacties meer. Vanaf dat moment is er geen contact meer.

Mijn vraag is: hoe moet ik hier mee verder? Ik vind het namelijk heel vervelend wat ze mij gestuurd heeft. Ik had namelijk geen verwijten gestuurd, maar gewoon de dingen zoals die gebeurd zijn. En dan zo’n reactie...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe u verder moet? Heel gauw de relatie met uw schoonmoeder gaan herstellen door een bezóék te brengen en zaken uit te praten! Neem een bloemetje mee, zou ik zeggen. En zèt die stap. Moeilijk misschien, maar de relatie nog meer laten verzieken door nare opmerkingen via de app gaat nóóit iets oplossen!

U vindt, dat u in uw recht staat. Waarschijnlijk denkt uw schoonmoeder precies datzelfde. Hakken in het zand. En ja, een patstelling kan alleen maar doorbroken worden door degene die de eerste stap zet, toch? Sterkte ermee! En ga het gesprek niet in met verwijten, maar met zogenoemde ik-boodschappen. Bijvoorbeeld: ik heb er spijt van, ik had niet zo moeten reageren, ik wil het graag anders...

Marijke Rots

Deze vraag is ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Tags in dit artikel:

schoonfamilie
3 reacties
dorual1
beste vraagsteller,

Kijk eens naar je eigen mail, Er is iets voorgevallen, Jij begint met dat via de app aan te kaarten. (kans nummer 1 om in een gesprek dingen aan te kaarten gemist!) Aanvankelijk reageert je schoonmoeder correct: het was niet de bedoeling. jij reageert niet (kans 2 gemist!), waarop ze zich toch zorgen begint te maken, want ze snapt jouw reactie niet en ze voegt er iets aan toe wat kennelijk bij jou een gevoelige snaar raakt. " maar het zal wel weer aan mij liggen" Ik geef toe, dit is geen handige opmerking om jou uit te nodigen je unt nog eens duidelijk te maken, maar dan ga je los .... je vind het flauw om via de app verwijten te maken, maar dan komt er door je boosheid van allerlei frustratie naar boven die met het oorspronkelijke punt ws niets te maken heeft (dingen niet uitpraten via de app, en helemaal niet als je terecht of onterecht boos bent). Je hebt je gram uitgestort en je realiseert je dat dit via de app niet zo handig is, dus je zegt dat je geen ruszie wil en liever wil praten. (kans nummer 3 gemist door dit nu niet persoonlijk te gaan zeggen, maar ook dit via de app te doen). Het is niet handig om eerst al je verwijten te uiten en dan vervolgens te erkennen dat je hiermee geen ruzie wil maken. Ik kan me heel goed voorstellen dat je schoonmopeder denkt, nou, zij is haar gram kwijt , ik zit ermee, en zij denkt er even makkelijk vanaf te komen door te zeggen dat ze geen ruzie wil. Dat je schoonmoeder dit vervolgens aangeeft is ook van haar niet handig (mevr. Rots spreekt over hakken in het zand van beide kanten) maar ik kan wel begrijpen dat zij daar een wat zuur getoonzet bericht over stuurt en jou laat weten dat je op deze manier mensen wel aan het kapot maken bent. Hierdoor slaan echter bij jou de stoppen helemaal door en loop je de vierde kans mis om er over te praten. Nee je gooit de deur dicht en stuurt opnieuw een zwaar verwijtende app: van ons zul je geen last meer hebben. Hoe moeizaam je relatie met je schoonmoeder ook is, dit soort teksten gaan toch zeker niet helpen om het weer enigszins goed te maken. Goed advies van mevr Rots en oefen met iemand die dat kan in het uitsturen van ik boodschappen ipv verwijten, want ik merk uit je mail dat je inmiddels wel een erg kort lontje hebt. Dus niet: waarom komen jullie nooit? In plaats daarvan: Ik zou het fijn vinden als jullie zo nu en dan eens bij ons op bezoek zouden willen komen. en je kunt daar nog uitnodigend aan toevoegen: ik mis het contact.Dan is je opmerking geen verwijt, maar een hulpvraag. En de meeste mensen willen graag om hulp gevraagd worden. Dat geeft de ontvanger een gevoel van: ze hebben me nodig.
misschien vind je dat ik in deze reactie wel erg verwijtend naar jou toe ben, maar echt, apps sturen als je boos bent moet je echt nooit meer doen. apps zijn prima om mededelingen te doen, niet om dingen uit te praten.

sterkte en wijsheid toegewenst!
kejak
Tsja, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan dus bij deze mijn aanvullende simpele advies: Stop per direct en voorgoed alle wederzijdse app-verkeer en heb alleen nog maar contact face-to-face of telefonisch.
Als ik je relaas lees ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar hoe dat je er toe komt om delicate kwesties die spelen proberen op te lossen via een beeldscherm dat op die manier een verlengstuk wordt van je eigen gedachten en het beroep op je tactisch vermogen volledig blokkeert.
dorpeling
Eens met bovenstaande reacties.
Teveel verkeer gaat via de app en maar al te vaak zeg je vanachter je schermpje dingen die je in real life nooit zo zou zeggen. Of dat de dingen heel anders overkomen dan je bedoelt hebt en zo meer kwaad doen dan goed.
Mede om die reden heb ik zelf helemaal geen app, sterker nog: helemaal geen smartphone. Ik snap nog steeds niet waarom ze alles via het scherm 'sociale media' noemen.
Goed advies van mw Rots: langsgaan, het uitpraten en vooral niet bang zijn om de minste te zijn.