Ongelovigen op je werk

T.W. Kruithof / Geen reacties

Vraag

Hoe ga je om met ongelovigen op je werk? Graag zou ik ook wat meer informatie hebben over geloof en de maatschappij! Hoe kom ik daar aan?

Antwoord

Je stelt een heel concrete vraag. Het omgaan met ongelovigen op je werk komt dagelijks terug. Door het omgaan met elkaar tijdens het werk let je onbewust op elkaar en leer je elkaar tot op zekere hoogte kennen. Je ontdekt elkaars sterke en zwakke kanten. Daarmee in verband is, denk ik, heel belangrijk, dat er een goede, open sfeer is met geduld voor elkaars zwakke kanten en respect voor elkaars sterke kanten. Op deze wijze leer je een juiste verhouding tot elkaar te hebben, die niet beperkt blijft tot alleen de werktijd.

Ik denk dat deze houding ook de basis kan zijn voor het omgaan met een ongelovigen op je werk. Het geheel is samen te vatten onder het woordje “evensstijl”. Je woorden, gedrag en ook kleding zijn voor de ander al snel een maatstaf van hoe jij ben. Komt daarin respect voor de ander en netheid naar voren, dan kan dat, denk ik, op den duur zelfs een opening geven tot een gesprek over diepere dingen. Dan blijkt ook dat je op je werk niet hoeft te gaan lopen preken. Lachen om een geintje moet ook kunnen. Reageer in alles bezadigd. Uiteindelijk: je levensstijl is enorm belangrijk. Daarbij komt bijvoorbeeld het bidden en danken voor je eten. 'k Zou zeggen: doe dat in ieder geval! Zodra het een rustig moment is. En als men ermee spot: blijf vastberaden (met een gebed in je hart om hulp) en doe het de volgende keren steeds weer. Na verloop van tijd komt er bij de ander een kentering, want God zorgt Zelf voor Zijn eer.

Ander voorbeeld: meegaan naar feestjes? Wees weer vastberaden en zeg duidelijk, waarom je niet mee kunt/wilt. Houdt bij deze en nog veel meer te noemen voorbeelden steeds twee punten voor ogen: 1. wat zegt de Bijbel? 2. respectvol en consequent leven. Dan kan de zegen niet uitblijven! Onbewust ga je de ander(en) een richting aangeven op je werk.

Je tweede vraag: informatie over geloof en maatschappij? Daarvoor geef ik je het telefoonnummer van enkele instellingen, die daar mogelijk materiaal over hebben:

Jeugdbond Geref. Gemeenten (JBGG): 0348 - 48 99 48

Landelijk Contact Jeugdverenigingen (LCJ) Chr. Geref. Kerken: dhr. Kees van Vianen: 0184- 602763

Hervormd Geref. Jeugdbond (HGJB): 030 - 22 85 402

Verder: als je concrete vragen hebt t.a.v. geloof en maatschappij, wil ik je daar ook graag bij helpen. Ik hoop je zo een handreiking te hebben gedaan. Zonodig denk ik graag verder mee. Gods zegen in alles!

Lees meer artikelen over:

contact met niet-gelovige