Heeft Simon het kruis van de Heere Jezus gedragen? We lezen wel dat hij ertoe ge...

Ds. W. van der Wind / Geen reacties

Vraag

Heeft Simon het kruis van de Heere Jezus gedragen? We lezen wel dat hij ertoe gedwongen werd maar... Hoe zit dit eigenlijk?

Antwoord

Simon van Cyrene heeft inderdaad het kruis van Christus gedragen. Echter niet omdat Christus zo moe was en telkens viel, zoals de RKK leert in haar overlevering met de kruisweg en de 14 staties. Die staties zijn opmerkelijke punten op de Via Dolorosa, (lett. weg van het lijden) de (vermoedelijke) route die Christus aflegde vanaf het gerechtsgebouw (Pretorium) van Pilatus naar Golgotha. Veertien plaatsen waar Jezus sprak, viel of iets aanraakte, en die tot op vandaag trekpleisters zijn voor bedevaartsgangers en allerlei pelgrims. Veertien plaatsen en/of personen die worden verheerlijkt.

De Bijbel leert ons daar echter heel anders tegenaan te zien. Het kruisdragen van Simon was geen verlichting voor de Heiland, maar een verzwaring. Hij was al gekroond als "namaakkoning" met een kroon van doornen, als mantel kreeg Hij een oude soldatenjas, als staf een riet, Zijn wapen: een kruis, maar er ontbreekt nog een wapendrager. Die taak krijgt Simon. Dan is de bespotting en vernedering compleet. Op Golgotha werd echter het kruis van Simon afgenomen, om vervolgens Christus eraan te hangen. Zo nam ten diepste Christus het kruis van de zondeschuld van de schouders van Simon.

Mogelijk is Simon met zijn vrouw een steunpilaar geworden van de jonge gemeente te Rome. Daar zijn bijbelse gegevens voor aan te voeren. Zo is het (letterlijke) kruisdragen achter Christus aan ook voor Simon een zegen geworden.

Ds. W. van der Wind