Zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen. Wat is begeren in Zijn Na...

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen. Wat is begeren in Zijn Naam. met betrekking op de verhoring van een gebed?

Antwoord

Beste vrager,

Een heel belangrijke vraag stel je. Het is een woord van Christus Zelf. En Hij heeft niets liever dan dat wij Zijn Woord ter harte nemen. Jezus zegt: “Zo wat gij begeren zult in Mijn naam, Ik zal het doen.” Wij mogen bidden tot de Vader en ook tot Christus Zelf. Hoe moeten we dat doen?  We kunnen niet maar zondermeer komen. Stel je voor dat je bij het paleis van de koningin kwam, zonder dat je een bewijs had dat je verwacht en uitgenodigd was.

Hoe zullen wij bij God komen, daar we toch bij Hem zijn weggelopen? Er is maar één middel en dat is dat we in de Naam van Jezus Christus komen. Dat beveelt ons Christus in deze tekst. Kom maar in Mijn Naam. Meestal bidden we tot de Vader of tot de Heere of tot de almachtige God maar doe het altijd in de naam van de Heere Jezus, want Hij heeft ons genodigd. In de naam van Jezus! Waarom? Omdat Hij de weg gebaand heeft tot God de Vader. Omdat Hij de straf gedragen heeft, die wij verdiend hebben. Omdat Hij de voorspraak is bij de Vader, daar Hij pleit voor elke zondaar die tot Hem komt. Daarom bidden we altijd aan het einde van ons gebed, maar laat het maar geen stopwoord zijn: “om Jezus wil” Vergeet dat nooit en doe het heel nadenkend, want dan alleen kan God ons horen.

Het is net als met de telefoon. Als je buiten je eigen district wil bellen, dan moet je wel het netnummer draaien. Anders krijg je beslist geen gehoor. Zo krijg je ook geen gehoor en ook geen verhoring als je niet de naam van Jezus noemt.

De bekende J. C. Ryle (ik hoop dat je hem kent in zijn geschriften) tekent hierbij aan: “Zo wat gij begeren zult, heeft geen betrekking op rijkdom, geld en voorspoed in de wereld. Deze dingen zijn niet altijd goed voor ons en de Heere heeft ons te zeer lief om ze ons alle te geven. Maar wij hoeven er niet aan te twijfelen, dat wij zullen ontvangen wat werkelijk goed  is voor onze zielen, als we het in de naam van Christus vragen.” Door zulke gebeden wordt de Vader verheerlijkt, want daartoe heeft Hij Zijn Zoon gegeven. Ik hoop dat je zo mag bidden, dan zul je niet beschaamd worden.

Een hartelijke groet van mij,
Ds. A. K. Wallet