Kinesiologie

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Is kinesiologie principieel verantwoord? Of is dit occult?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Bedankt voor je vraag over kinesiologie. Je vraagt of kinesiologie principieel verantwoord is, of dat het occult is. Een goede vraag. Er dient zich in onze tijd zoveel aan, met name ook op het gebied van alternatieve geneeswijzen, dat we ons altijd moeten afvragen of iets goed is of niet goed.

Ik veronderstel dat je weet wat kinesiologie is. Op internet (bijv. via Google) kun je er heel wat over vinden. Een paar grote lijnen: Kinesiologie komt uit Amerika en heeft invloeden ondergaan van acupunctuur. Het is een Grieks woord en betekent letterlijk: leer van de beweging(en). Bij die bewegingen moet je denken aan bewegingen van het energiesysteem van de mens. Het uitgangspunt is dat bepaalde spieren verband hebben met bepaalde organen en bepaalde meridianen. Meridianen zijn verbindingslijnen tussen energiepunten van de mens; ze spelen vooral een rol in de acupunctuur. Wat zegt de kinesiologie nu? Als een bepaalde spier (of spieren) niet goed functioneert(-neren) gaat het met de energiedoorstroming niet goed en heeft het corresponderende orgaan klachten. Ook omgekeerd: als een bepaald orgaan zwak of ziek is, is (zijn) de bijbehorende spier(en) uit balans. De kinesioloog test met de vingertoppen o.a. de spier(en). Biedt de spier voldoende weerstand dan blijkt ze gezond te zijn en stroomt er voldoende energie naar het bijbehorende orgaan. Is het niet het geval dan is er, aldus de kinesiologie, wat met het bijbehorende orgaan aan de hand. De kinesioloog probeert dan door een soort (vinger)massage de spier(en) sterker te maken, enz. Ook bij stressverschijnselen en ‘emotionele’ stress (angsten, faalangst, verdriet) kan kinesiologie toegepast worden.

Nu is je vraag of het principieel verantwoord is of dat het occult is. Laat ik je eerlijk zeggen dat ik op dat gebied niet zozeer bezwaren zie. Ik heb altijd wel een paar vragen als het gaat over energiebanen en meridianen e.d., maar dat betekent niet dat ik het occult noem. Iets wat voor ons wat ongrijpbaar is of uit een andere cultuur afkomstig is, is niet per definitie occult. Ik denk dat de Heere in de natuur en in het lichaam van de mens heel wat heeft gelegd dat we niet direct kunnen verklaren, maar dat we ook niet direct occult kunnen noemen. Occult is als er sprake is van (contact met) de geestenwereld of van bepaalde inwijdingsriten en/of -symbolen of van het zich bezighouden met de toekomst. Daarvan is bij kinesiologie geen sprake. Wel zou ik voorzichtig zijn omdat alternatieve genezers zich soms ook bezig houden met praktijken die tegen de Bijbel ingaan (bepaalde inwijdingen, spreuken e.d.). Maar dat is bij kinesiologie, als het alleen kinesiologie is, niet het geval.

Nu weet ik niet of je je vraag stelde omdat je overweegt om naar een kinesioloog te gaan. Is dat het geval dan zou ik je aanraden niets te doen buiten de eigen arts om. Als het goed is, is hij je vertrouwenspersoon en kan hij het beste bepalen wat voor jou al of niet medisch verantwoord is. Het spreekt natuurlijk vanzelf dat je, of je nu naar een reguliere arts of naar een alternatieve genezer gaat, niets doet buiten de Heere om. Dat wil zeggen dat je je leven en gezondheid biddend in Zijn handen legt en je vertrouwen in alles op Hem alleen stelt.

Ik hoop dat ik je met mijn antwoord wat geholpen hebt. God zegene je.
Ds. H. Veldhuizen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wapenveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Emeritus

Tags in dit artikel:

acupunctuurnatuurgeneeskunde