De laatste jaren heb ik last van heftige emoties. Bij hele simpele dingen ga ik ...

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 18 jaar. De laatste jaren heb ik last van heftige emoties. Bij hele simpele dingen ga ik huilen. Bijv met dopen in de kerk, als er ergens een baby geboren is, met toezingen bij een huwelijk, en bij nog veel meer dingen. Als ik mensen zie huilen word ik zelf ook verdrietig. Of als iemand in mijn omgeving boos is, word ik dat ook. Ik word vaak om iets kleins heel boos, terwijl ik er een minuut later weer spijt van heb en dan is het weer over. Heb dan vaak last van schuldgevoelens. Wat kan ik hier aan doen? Ik voel me vaak onbegrepen daardoor.

Antwoord

Het probleem van deze vraag is, dat ik niet weet of er ook dingen in je leven zijn gebeurd, waardoor deze emoties zo heftig zijn. Hoelang? Heeft het met je werk, of studie temaken? Is er sprake geweest van geestelijk of lichamelijk misbruik; beschadigde verkeringstijd, op jonge leeftijd al zodanig in het gezin moeten helpen, dat je bijna een tweede moeder in het gezin moest zijn, zorgen over iets of iemand; een vader of moeder die al vroeg zijn overleden enz.). Als dit zo is, dan is een huisarts of Eleos de weg die je moet gaan. Zo niet, dan het volgende!

Sommige mensen zijn gevoelsmensen andere mensen zijn dat niet! Bij al die voorbeelden die jij noemt, heb ik ook al wel menig traantje gepinkeld. Het is net alsof je voelt wat die ander voelt. Zo voel ik bijvoorbeeld, als een kind valt, in mijn buik als het ware de pijn van dat kind! Wat het is? Ik weet het niet! Ik weet wel, dat ik ook in het geestelijke leven door de Heere vele malen door datzelfde gevoel ben geholpen. Zo heeft Hij mij gewaarschuwd voor bepaalde gevaren! En ik weet ook dat satan weet dat juist het gevoel mijn zwakste plek is en daarom gebruikt hij dat op zich goede: je gevoel, voor zijn negatieve doel zoals: boosheid en schuldgevoel!

Blijf in het goede, je gevoelens tegenover anderen wie je bent. Probeer de scherpe randjes van je boosheid er wat af te slijpen, omdat je weet dat die boosheid voortkomt vanuit de zonde en van satan! Het enige middel tegen deze boosheid is voor mij altijd het gebed geweest. Heere wilt u mijn verkeerde gevoelens maar leiden tot en als krijgsgevangene brengen onder de gehoorzaamheid aan/van Christus!!! Blijf positief ook al begrijpen mensen je niet en laat je niet voeden door negatief over jezelf of anderen te denken.  En bedenk altijd weer: Heere, zowel ik als ook zij hebben U nog veel minder begrepen, maar ik dank u voor wie ik ben! Wilt u mijn verkeerde gevoelens vergeven en mij leren strijden met die geestelijke wapenrusting.

Ds. J. Hoekman

Lees meer artikelen over:

psychologie