Staat er ergens in de Bijbel: "Ik zal u oprichten uit het slijk"?

Ds. J. Prins / Geen reacties

Vraag

Staat er ergens in de Bijbel: "Ik zal u oprichten uit het slijk"?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dat staat inderdaad in de Bijbel, hier volgen de teksten:

Psalm 40:2: “En Hij heeft mij uit een ruisenden kuil, uit modderig slijk opgehaald, en heeft mijn voeten op een rotssteen gesteld, Hij heeft mijn gangen vastgemaakt.”

Spurgeon geeft bij deze tekst de volgende uitleg en troost voor de gelovigen: "Toen onze Heere in Zijn lichaam de ontzettende vloek heeft gedragen van de zonde, was Hij zo terneer geslagen, dat Hij was als een gevangene in een diepe, donkere en nare kerker.... Onze Heere was als een gevangene in de cel en vergeten door de mensen. Opgesloten temidden van afgrijselijkheid en duisternis. Maar de Heere HEERE (God de Vader) heeft Hem opgevoerd vanuit die vernedering en verlaging. Hij is teruggekomen uit deze diepe hel van doodsbenauwdheid en smart, waarin Hij als onze Plaatsbekleder geworpen is geworden. Hij, die onze Borg aldus heeft verlost, zal niet falen om ons te bevrijden van veel lichtere smarten. De Lijder was als iemand, die geen vaste grond onder Zijn voeten kan krijgen. Maar uitglijdt en wegzinkt in de diepte. Door dit beeld wordt niet slechts, even als in het vorige, de werkelijke ellende aangeduid, maar ook de afwezigheid, het ontbreken van de degelijke, ware vertroosting. Waardoor de smart dragelijk zou zijn geworden. Geef iemand de vaste grond onder de voeten en zijn last zal reeds aanmerkelijk verlicht wezen. Maar zwaar beladen te zijn, terwijl men over glibberige klei moet gaan, dat is dubbel moeilijk. Lezer, aanbid met ootmoedige dankbaarheid de dierbare Verlosser, die voor u verstoken was van alle vertroosting, terwijl hij overstelpt was van smart en ellende in iedere vorm. Aanmerk Zijn dankbaarheid, omdat Hij ondersteund werd temidden van Zijn moeizame arbeid en Zijn zwaar lijden. En indien ook u de hulp van God hebt ervaren, stem dan in met de Heere in Zijn lied. Dat is het volgende deel van de tekst: 'en heeft mijn voeten op een rotssteen gesteld, Hij heeft mijn gangen vastgemaakt."

Psalm 69:14: “Ruk mij uit het slijk, en laat mij niet verzinken; laat mij gered worden van mijn haters en uit de diepten der wateren. En laat mij niet verzinken; laat mij gered worden van mijn haters, en uit de diepten der wateren.”

Psalm 113:7: “Die den geringe uit het stof opricht, en den nooddruftige uit den drek verhoogt;”

In alles Gods zegen toegewenst, met vriendelijke groet,
Ds. J. Prins