Keuze in het paradijs

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

10-04-2003, 00:00

Vraag

Een hele simpele vraag van een vriend van mij (die ik maar niet goed weet te beantwoorden) Wat is zonde? Hij zegt dat als God de mens heeft geschapen, waarom kunnen wij dan zonden doen? Dan heeft God toch al een 'fout' gemaakt door ons voor een keuze te stellen in het paradijs?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Laat ik eerst zeggen dat het op zich fijn is dat je met je vriend over deze zaken kunt praten. Ik ken de situatie natuurlijk verder niet, maar misschien is het wel zo dat je vriend niet goed op de hoogte is met godsdienst. Dan is het inderdaad best heel moeilijk om uit te leggen wat zonde is. Toch zal ik het proberen.

De Heere heeft de mens geschapen, volkomen zalig in het paradijs (denk daar eens over na, wat dat heeft betekend... geweldig). Toen heeft Hij het proefgebod gegeven: van de boom van de kennis van goed en kwaad mag je niet eten. Nu zou je kunnen zeggen: als God die boom er niet had neergezet, was de zonde ook niet gekomen. Trouwens, wat is dat toch voor gedoe rondom die éne boom. Maar, er was wel wat mee.

Stel je voor, je hebt verkering: hoe weet je zeker dat die persoon echt van jou houdt? Als hij of zij vrijwillig bij je blijft en niet met een ander meegaat: "Ik wil bij jou zijn, omdat ik van je hou, en niet van een ander". Welnu, de Heere wilde graag dat Adam en Eva vrijwillig -dus echt- van Hem zouden houden. Maar, als je echt van iemand houdt, vrijwillig, dan moet je eigenlijk dus ook de keuze kunnen maken dat je niet van iemand houdt. Daarom stond die boom daar en zo konden Adam en Eva laten zien: "Kijk eens, Heere, wij eten niet van die boom, omdat wij van U houden. Wij kiezen ervoor om u uit liefde te gehoorzamen." Zo was het duidelijk, dat Adam en Eva vrijwillig en echt van de Heere hielden....

Maar toen kwam de slang, en die heeft de mens ertoe aangezet om van zijn liefdeskeuze af te vallen. En dat is ook gebeurd, niet omdat er een 'constructiefout' in de schepping zit, maar omdat de mens vrijwillig zijn echte liefde voor God heeft doorbroken. Adam en Eva hebben zo hun "liefde in gehoorzaamheid" en "gehoorzaamheid in liefde" verlaten. Wat vreselijk is dat... Zo zie je dus, dat de Heere de mens echt niet verkeerd heeft geschapen, maar dat de hele trein ontspoort is op de liefde.

Maar nu de vraag: wat is zonde?  Misschien is het kortste antwoord deze: dat we het helemaal niet erg vinden dat we de liefde tot God en van God zijn kwijt geraakt! Zonde is, dat de Heere voor ons geen uitroepteken maar een vraagteken is geworden. Sinds de zondeval is er een soort sluier komen te hangen tussen de Heere en ons hart! We zien God niet, omdat we geen oog meer voor Hem hebben. We horen God niet, omdat we geen oor voor Hem hebben. Alles van de Heere, is in nevelen gehuld. Dat is zonde! De band tussen de Heere -de bron van het leven- is doorgesneden, en we vinden het niet eens erg. Sterker nog, de liefde in het paradijs is omgeslagen in haat tegen de Heere. We willen niet meer met Hem te maken hebben. Dat is zonde!

Misschien dat je zegt: ja, maar zonde is toch dat we Gods Wet overtreden? Ja, dat is zo. Maar, dat is een gevolg van die ene zonde: God verlaten, geen liefde tot God, geen band met God. De rest is daar gevolg van. Want, waar we God niet lief hebben, daar hebben we ook onze naaste niet meer lief. Snap je nu ook, waarom Jezus Christus de Wet samen heeft gevat met "liefde tot God boven alles, dat als eerste, en liefde tot de naaste als jezelf, dat als tweede".

Zonde is uiteindelijk niets anders, als dat we niet doen wat God van ons vraagt: we missen ons doel. Zeker, de zonde tegen Gods geboden zijn soms meer meetbaar. Zeker als het bijvoorbeeld gaat om de zonden tegen het zevende gebod. Maar, de hoofdzonde is dat we ons hebben afgekeerd van de Heere, de band in liefde is doorgesneden, en de onwetendheid, lauwheid en liefdeloosheid tegenover de Heere is overgebleven. Wil je weten wat zonde is? Ga maar eens na, dat de Heere voor ons -vanuit onszelf-  een grote Onbekende is. Helaas.

Daar waar de band met God is doorgesneden, is ook de band met de Bron van het Leven doorgesneden. Daar houd je de dood over. Erg is dat. maar, voor zulke zondaren is Jezus Christus gekomen. Vol liefde ging Hij de Weg tot op het Kruis, en gaf Zijn Bloed. In Zijn verzoenend werk ligt vergeving van zonde. En, door Hem wordt ook de band hersteld tussen de Heere en je hart. Wat rijk, als je ontdekt aan je zonde -je liefdeloosheid en lauwheid tegenover je Schepper- Jezus Christus mag leren kennen, die je zonden vergeeft.

Ik hoop dat je wat met dit antwoord kan doen. Veel zegen in jullie gesprekken.

Ds. A. Goedvree, Haaften

 

Ds. A. Goedvree

Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
    16-06-1970
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

paradijszonde
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik heb binnen één maand drie keer van drie verschillende predikanten in de Gereformeerde Gemeenten uitspraken gehoord. Twee keer over “welgevallen in de straf op onze ongerechtigheden” en een keer ove...
Geen reacties
10-04-2007
Vandaag kreeg ik bericht van iemand die een profetie had gehoord dat er een tijd komt dat alle banken dicht gaan en je daarom geen eten etc. meer kunt kopen. Op basis van deze profetie gaf hij het adv...
1 reactie
10-04-2015
Dear Pastor Vergunst, I am writing to you because I don’t know what to do anymore. I hope you can help me. I grew up in a Christian environment. I always have been to church and bible study faithfully...
Geen reacties
10-04-2015
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering