Hoe moet ik de God in Spreuken 1:26 vergelijken met dezelfde God die elders in Z...

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Hoe moet ik de God in Spreuken 1:26 vergelijken met dezelfde God die elders in Zijn Woord zegt geen lust te hebben in het feit dat mensen verloren gaan, maar juist daarin dat zij behouden worden? Moeilijk te begrijpen, omdat deze teksten zo tegenstrijdig lijken.

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Inderdaad, soms lijken teksten uit de Bijbel in strijd met elkaar. God zegt in Spreuken 1:26: “Ik  zal in uw verderf lachen”, en ergens anders staat dat Hij geen lust in de dood van de goddelozen heeft, maar juist wil dat ze zich bekeren en leven (Ezech. 18:32, 33:11). Hoe kan dat samen gaan?

Weet je wat opvalt? Ook in Spreuken 1 staat dat de Heere wil dat we ons bekeren. “Keert u tot Mijn bestraffing” of “Bekeert u op Mijn bestraffing.” God belooft dat Hij Zijn Geest overvloedig zal uitstorten en Zijn woorden bekend zal maken. God heeft er dus ook in Spreuken lust in dat wij behouden worden, en niet dat wij verloren gaan.

Maar nu de andere kant. Als wij niet luisteren naar God, ons niet bekeren, wat gebeurt er dan? Spreuken 1:26 zegt dat wij dan onszelf in het verderf brengen. Nu lachen de goddelozen om God, maar eens lachen zij niet meer. Dan lacht God om hen. Ja, dat klinkt hard. Gods geduld is niet eindeloos. Eens komt het oordeel. En dat zal geen verdrietige dag zijn, maar een dag van vreugde bij God en Zijn kinderen.

Deze teksten spreken elkaar niet tegen maar vullen elkaar aan. Beide kanten kom je door heel de Bijbel heen tegen. God wil dat ook jij je bekeert en niet verloren gaat. Maar als jij de oproep tot bekering naast je neerlegt, zal diezelfde God jou voor eeuwig laten verloren gaan. Daarom: “bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven?” (Ezech. 33:11).

Ds. C. J. Barth