Pasgetrouwd aan de NFP

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Mag je als pasgetrouwd stel aan NFP doen? En als je als vrouw moet werken omdat het anders financieel niet gaat?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik zal eerst wat ingaan op de achtergrond van NFP: de letters staan voor Natural Family Planning, het is een stichting die zich bezighoudt met natuurlijk omgaan met vruchtbaarheid. De stichting heeft in Nederland consulentes die echtparen  kunnen begeleiden bij het natuurlijk omgaan met de vruchtbaarheid. In hun cursusboek “Natuurlijk en zeker” wordt de methode uitgebreid beschreven. Bij deze methode wordt er op verschillende vruchtbaarheidskenmerken gelet, o.a. lichaamstemperatuur, bezien van het slijm dat wordt afgescheiden door de baarmoederhals en het voelen naar de positie van de baarmoederhals. In theorie is de vruchtbaarheidskans bij het hanteren van deze methode 0,5 procent. In de praktijk blijkt dat dit percentage alleen bereikt kan worden wanneer een echtpaar heel gemotiveerd is.

NFP is een vorm van natuurlijke geboorteregeling. Seksuele gemeenschap vindt alleen plaats buiten de vruchtbare periode. Er wordt dus gebruik gemaakt van periodieke onthouding in de vruchtbare periode. Voorstanders van deze methode wijzen op het feit dat God de Schepper recht heeft op het lichaam. Men wil bewust leven met de vruchtbaarheid, niet door deze uit te schakelen, maar te respecteren. Vruchtbaarheid is door God aan de mens gegeven. Het is een geschenk waar men bewust mee om moet gaan. Kinderen worden in de Bijbel gezien als een grote zegen en een beloning. Ook krijgt de mens de opdracht zich te vermenigvuldigen.

Om als man en vrouw samen kinderen op te voeden is er een bepaalde psychische stabiliteit en een bepaalde mate van volwassenheid vereist. Het is voor een kind belangrijk dat het kan opgroeien in een evenwichtige omgeving, die liefdevol en duidelijk is. Als ouders moet je elkaar daarvoor kennen. Er wordt een beroep gedaan op samenwerking en flexibiliteit als ouders. Het kan daarom goed zijn om de eerste periode van een huwelijk vooral te werken aan de huwelijksrelatie en in die periode het vormen van een gezin nog even uit te stellen. Daarnaast kunnen kort na de start van een huwelijk de situatie van huisvesting of financiën doen besluiten om een zwangerschap nog uit te stellen. De situatie kan, bijv. i.v.m. hoge lasten of i.v.m. studie van een van de partners, vereisen dat de ander (ook) moet werken om te zorgen voor voldoende maandinkomen.

NFP is een methode, die de vruchtbaarheid niet uitschakelt, maar waar op een bewuste manier zodanig met seksualiteit om wordt gegaan, dat het niet tot bevruchting komt. Ieder echtpaar staat in de vruchtbare periode steeds opnieuw voor de keuze en voor de verantwoordelijkheid hoe hiermee om te gaan. God schakelt de verantwoordelijkheid van de mens niet uit. Ik denk, dat het op een zorgvuldige wijze gebruik maken van de mogelijkheid van het uitstellen van een zwangerschap als de omstandigheden dit vragen, blijk geeft van het nemen van verantwoordelijkheid voor een verantwoorde geboorteregeling.

Betsy Westeneng,
psychotherapeute en seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos

E. (Betsy) Westeneng

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeute/relatietherapeute/seksuologe (eigen praktijk)

    Mw. Westeneng is op 1 juni 2023 overleden.

Tags in dit artikel:

NFP