Ik zit met de volgende vraag: Is geloven wel genoeg? Want ik hoor altijd dat je ...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik zit met de volgende vraag: Is geloven wel genoeg? Want ik hoor altijd dat je je kunt bedriegen voor de eeuwigheid. Dan heb je dus geloofd en toch was het niet zo. Hoe zit dat nou eigenlijk? Alvast bedankt voor uw antwoord!

Antwoord

Is geloven wel genoeg? Wanneer het om het ware geloof gaat wel. Want zonder geloof is het onmogelijk om zalig te worden. Het geloof is immers een gave van God. Een gave die Hij werkt in de weg van wedergeboorte en bekering. Met het zaligmakend geloof bedriegt een mens zich niet. Want de Heere staat in voor Zijn eigen werk.

Onderzoek is altijd nodig bij het licht van Gods Woord en getuigenis. Ter verduidelijking. In Gods Woord komen we verschillende vormen van geloven tegen, die in wezen van de  zaak ongeloof zijn. De Heere Jezus heeft vele gelijkenissen uitgesproken om dit onderscheid duidelijk te maken. De meeste van deze gelijkenissen gaan over geloof en ongeloof en hoe die op elkaar kunnen lijken. Denk aan de gelijkenis van de tarwe en het onkruid enz. Je moet die er maar eens op na slaan en overdenken. Neem daarbij tevens de Heidelbergse Catechismus, met name zondag 7. Je ziet daar allemaal tekstverwijzingen onderstaan om je de weg te wijzen naar Gods Woord. Daarbij verwijs ik je naar verschillende goede verklaringen over de Catechismus en je hebt een rijk aanbod van stof om hier mee bezig te zijn. Je kunt dan lezen het onderscheid tussen een historisch- tijd en wondergeloof, tegenover het zaligmakend geloof.

Bij de beantwoording van je vraag krijg je dus huiswerk op om te maken. Bovenal om de bede: Zend Heere Uw licht en waarheid. Zonder Zijn licht dwalen we vanwege ons ongelovig hart en verduisterd verstand. Heb je dan nog vragen over: stel ze gerust en wij zullen proberen je te helpen.

Gods zegen toegebeden,
Ds. J. D. Heikamp