Het gevaar van systemen

Ds. J. Bos / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Bos, Urk. Geachte dominee. Als ik het goed heb preekte u onlangs in de Christelijke Gereformeerde kerk in Bennekom. Uw preek heeft mij diep bemoedigd, maar toch blijven er vragen. Dat lag niet aan uw preek maar aan mijn hart. Heel erg graag zou ik u nog een paar vragen willen stellen.

U zei dat systemen afweermechanismen in werking stellen. Kunt u dit wat meer uitleggen voor mij? Ik merk dat ik zo verlang om alles wat u preekte ook deelachtig te mogen zijn. Om die zekerheid te hebben dat het vrede is tussen de Heere en mij. Ik werd zo rijk bemoedigd en er was zoveel troost en onderwijs, maar dan toch nog die kwellende vragen in mij: “Ja maar, ken je je zonde en ellende wel recht en grondig?” En dat maakt mij dan weer zo moedeloos, dominee. Heeft dit ook met het systeem te maken? En hoe dan? En hoe kom ik hier nu verder in? En dan is er zoveel wat ik niet KAN vertellen en NIET weet en niet KEN, zegt dat stemmetje in mij. Heeft dit dan ook met “systemen” te maken die mij nog blokkeren? En hoe dan en hoe verder? Kunt u mij helpen? Heel hartelijk dank.

Antwoord

Beste schrijver/ster

Inderdaad preekte ik zondag 18 maart in Bennekom. Ook waarschuwde ik toen voor het gevaar van systemen. Ik zal zeggen waarom. Omdat elk systeem het gevaar in zich heeft om af te leiden van waar het de HEERE werkelijk om gaat. Namelijk om Zijn Zoon Jezus Christus! Waar het daarom ook in de verkondiging van het Evangelie om moet gaan. Namelijk om de hoorders geen systeem voor te houden, maar Hem te prediken, Die dood geweest is en weder levend is geworden (Openb. 2: 8).

Het ‘probleem’ met mensen is namelijk altijd, dat wij steeds de neiging hebben om van het geloof en van de godsdienst een systeem te maken. Wij willen het uitrekenen kunnen! We willen het begrijpen kunnen. Maar er is alleen ware vrede tussen een Rechtvaardig God en een zondaar en zondares “door het geloof in een Gekruisigde Christus”! Niet door het volbrengen van welk systeem dan ook en hoe goed bedoeld dan ook!

Ik wilde natuurlijk niet zeggen dat we dan alle orde maar moeten nalaten. Gelovigen hebben te gaan in het spoor van Gods Woord. Maar ik bedoelde in die preek de heerlijk bevrijdende Boodschap voor tobbers te mogen brengen, wij het niet meer hebben uit te denken hoe we zalig moeten worden, maar dat Jezus Christus een volkomen offer heeft gebracht! Dat Zijn werk voor zondaren vol is bevonden voor God! Dat er daarom niets meer bij bij kan en bij hoeft.

Weet u/jij, dat er nergens in de Bijbel, door wie dan ook, beleden wordt: ”Ik weet dat ik een kind van God ben”? Zeker! Ik ben het met u eens, dat de Geest met onze Geest getuigt dat wij kinderen Gods zijn (Rom. 8:16). Maar zo’n kind van God belijdt als vrucht van dit getuigenis niets anders dan: “Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is”! Hand.8:37. Het ware geloof richt een zondaar niet op zichzelf, maar op Hem. Het ware geloof doet een zondaar niet getuigen wie hij of zij zelf is, maar Wie Hij is!

En dan, in die volgorde, ook, Wie Hij voor mij is:”Mijn Heere, mijn Koning en mijn God”! Wat betreft die kwellende vragen: die hebben inderdaad deels te maken met dat systeem. Maar dan gezien in het licht van de strijd die elke ware christen heeft te voeren. Ik weet niet in hoeverre u/jij de Catechismus kent. Ik raad echter die niet ongelezen te laten! Daarin kom je nou juist zoveel onderwijs tegen met betrekking tot deze vragen.

Er is heel veel wat u/jij niet kunt vertellen. Maar dat hoeft ook niet. Het antwoord op de vraag van Filippus door de kamerling is genoeg (Hand 8:37). Hij reisde zijn weg met blijdschap. Er is heel veel wat u/jij niet weet en niet kent. Maar weet u van Hem? Ken je Hem Die betuigt: ”Mijn schapen kennen Mijn Stem” (Joh. 10). Het gaat om de Heere Jezus Christus waar het gaat om de Vader en het is alles door de Heilige Geest, Die er Gods Woord toe gebruikt. Lees maar een van Gods beloften onder de velen, zwart op wit gegeven aan allen die in hun zonden en ellenden tot Hem zich ter genezing wenden, in Psalm 32:8.

Een hartelijke groet,
Ds. J. Bos