Drie jaar verkering en al twee jaar gemeenschap

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb al drie jaar verkering en we hebben al twee jaar gemeenschap. Eigenlijk wil ik daar mee stoppen, want ik denk dat het toch niet mag. Wilt u mij misschien een paar teksten geven uit de bijbel waar dat in staat? En hoe moeten we dat nou volhouden, nadat we het zolang hebben gedaan? Mijn vriend weet het nog niet. Ik heb aan hem gevraagd om er mee te stoppen, maar ja, voor een jongen is het extra moeilijk. Kunt u mij helpen?

Antwoord

Enkele teksten:

In Exodus 22 vers 16, 17 staat dat wanneer een man een vrouw die nog maagd is verlokt, hij haar zonder uitstel tot vrouw moet nemen. Weigert haar vader echter (wat goed te begrijpen is), dan dient hij toch het geld van de bruidsschat te geven. Hieruit blijkt dus dat wanneer er gemeenschap heeft plaatsgevonden, dat dat eigenlijk gelijk staat met getrouwd zijn.

We hebben pas het kerstfeest gevierd en toen hebben we ook de geschiedenis van Jozef en Maria opnieuw gehoord. Ze waren al ondertrouwd (dan kon je dus al niet meer van elkaar af) en toch hadden ze nog geen gemeenschap gehad. Als Maria dan ook zwanger blijkt te zijn, denkt Jozef zonder meer dat het van een andere man moet zijn want hij had immers nog geen gemeenschap met Maria gehad. Dan wil hij haar heimelijk verlaten om Maria zo de kans te geven om met de vader van het kind te trouwen. Dan verschijnt er een engel die Jozef uitlegt hoe het allemaal gegaan is en Jozef gelooft dat ook. Jozef trouwt met Maria en hij heeft zoveel respect voor hetgeen in Maria groeit dat hij zelfs wacht met gemeenschap tot Maria bevallen is van de Heere Jezus (Matth. 1:25)

In 1 Korinthe 7 schrijft Paulus heel nuchter over het huwelijk. In vers 9 staat: "Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden". Dus als je niet zonder gemeenschap kunt, dan moet je maar gaan trouwen. Een tussenoplossing van niet trouwen en wel gemeenschap behoort niet tot de mogelijkheden.

Inderdaad schrijf je ook dat het heel moeilijk is om het nog vol te houden om te wachten met gemeenschap als je het zo lang gedaan hebt. Eigenlijk zouden jullie de kans moeten krijgen om zo snel mogelijk met elkaar te trouwen, dat zou echt de beste oplossing zijn.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk