Erfelijkheidsonderzoek bij eierstokkanker

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over erfelijkheidsonderzoek en de christelijke vise hier op. Mag je, als je weet dat je moeder, je tantes en je oma aan eierstokkanker zijn overleden, een erfelijkheidsonderzoek doen? En wat moet je er vervolgens mee? Heeft u eventueel tips voor literatuur hierover?

Antwoord

Als een bepaalde ernstige erfelijke aandoening in de familie voorkomt zoals in jouw geval eierstokkanker, dan mag je dat zeker d.m.v. een erfelijkheidsonderzoek laten onderzoeken of jij zelf ook dat risico loopt.

Als die afwijking inderdaad in je erfelijk materiaal (DNA) blijkt te zitten, dan is de kans heel erg groot dat je die afwijking ook zult krijgen. Je hoeft dit dan niet passief af te wachten, maar je mag dan maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat jij die kanker niet krijgt. We mogen God dankbaar zijn dat de medische wetenschap zich zo heeft kunnen ontwikkelen dat ziekten niet alleen genezen kunnen worden, maar ook kunnen worden voorkomen zoals dat bij erfelijke eierstokkanker het geval is. Dat zal dan inhouden dat de jonge vrouw nadat ze kinderen heeft gekregen, door een operatie de beide eierstokken laat weghalen zodat die kanker niet de kans krijgt zich te ontwikkelen.

In de medische literatuur verschijnen hier regelmatig artikelen over.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

kanker