Twijfels over relatie

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb mijn vriend leren kennen via internet. Na zo'n zes maanden heel intensief, maar vooral heel diepgaand, gemaild te hebben, kregen we verkering. Toen we verkering kregen stelde mijn vriend zichzelf wel de vraag: hoe weet ik nu dat ik écht van haar hou en dat het niet alleen maar een hele diepe vriendschap is, wat ik voor haar voel?

Nu, na drie maanden, leeft deze vraag nog steeds bij hem. Als hij terugkijkt op de afgelopen maanden, kan hij niet echt zeggen dat het gevoel voor mij is gegroeid; dat het anders is geworden. Hij gaf ook aan dat hij totaal geen moeite heeft om grenzen te trekken wat lichamelijke omgang betreft: hij voelt niet zozeer de behoefte om intiemer lichamelijk contact te hebben. Toch vindt hij dat we perfect bij elkaar passen. Gevoelsmatig heeft hij echter het idee dat hij 'ergens' iets mist. Hoe moeten we hiermee omgaan? Is het een wezenlijke vraag, of zoekt hij naar iets wat je alleen in romannetjes leest?

Antwoord

Ik denk dat je vriend zich teveel afvraagt of hij wel genoeg van je houdt. Als je je dat voortdurend afvraagt, word je daar stapelgek van, dan ben je er alleen maar mee bezig of je wel genoeg van die ander houdt en durf je eigenlijk helemaal niet van de verkering zelf te genieten. Als je het verder goed met elkaar kunt vinden, het geloof samen kunt delen, je je bij elkaar vetrouwd en veilig voelt, dezelfde interesses hebt enzovoort, dan moet je je gewoon aan de verkering durven over te geven.

Je voelt je nu eenmaal niet de hele dag verliefd. In het leven van alledag vallen allerlei dingen gewoon tegen: je hebt zowel je sombere dagen als je goede dagen. Maar op dagen dat het in je gewone dagelijks leven minder gaat, je je somber voelt, ervaar je ook die verliefdheidsgevoelens minder.

Je vriend doet net alsof hij morgen al in het huwelijksbootje stapt en dat hij er dan voor een leven lang aan vast zit. Ik zou willen zeggen: durf gewoon voor die verkering te gaan en als het echt niet goed zit, dan merk je dat vanzelf wel. Dus er niet al te krampachtig mee omgaan.

En inderdaad wordt er in al die romannetjes teveel op alleen het verliefdheidsgevoel afgegaan, dat is best wel vervelend want daardoor krijgen veel jonge mensen toch een verkeerde kijk op wat een verkering allemaal inhoudt.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verkering