(...) Mij valt het op dat vooral mensen uit de Ger. Gem. negatief of een beetje ...

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag reageren op het antwoord van meneer Van Dooijeweert. Mij valt het op dat vooral mensen uit de Ger. Gem. negatief of een beetje minachtend over anderen kerken praten. Vooral over bijvoorbeeld de Oud Ger. Gem. Terwijl dat de kerk is die, denk ik, het dichts bij de Ger. Gem. staat. Zelf ben ik PKN, maar de vrienden die ik ken van de Oud Ger. Gem. zijn zeker niet zwaarder gelovig dan die van de Ger. Gem. Ook valt het me op dat de mensen van de Oud Ger. Gem. lang niet zo negatief praten over de Ger. Gem. als andersom. Ik zeg het misschien een beetje zwart-wit, maar ik hoor dit van meer mensen. Het zal vast niet bij alle leden van de Ger. Gem. zo zijn. Maar ik vind het wel triest dat dit gebeurt. We horen broeders en zusters te zijn.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Ik wil hier nog wel een keer op in gaan. Het hele gebeuren van de afscheiding heeft zijn  diepe sporen getrokken in ons kerkelijk leven. Het erge is dat mensen die geen “ander leven” kennen, die niet “leven met de Heere Jezus”, die nooit “hun schuld hebben uitgeklaagd” bij God... Dat onder deze groep de hardste roepers zitten over fouten en gebreken in de andere kerk. Ik zie dat nu ook weer tussen PKN en Hersteld Verband (wij hebben namelijk veel vrienden in deze kerken). Wat wordt er negatief gedaan en beschuldigend gewezen...

Een  andere kant aan het verhaal is dat een heleboel mensen helemaal niet neerzien op een andere kerk omdat het ze helemaal geen lor scheelt waar iemand naar de kerk gaat. Zelf gaan ze omdat ze niet anders kunnen en verder houdt alles op.

Ik ben zelf opgegroeid in Tricht bij Geldermalsen. Ger. Gem. Doordeweeks gingen wij altijd gewoon naar de Oud Ger. Kerk: Ds. Blaak stond daar toen. We hadden samen een school en voor onze beleving was er geen verschil, precies zoals u schrijft. Later participeerden ook mensen van Ger. Gem. in Ned. Die verhouding lag anders. Er werden van lieverlee meer verschillen opgeroepen. Niet op grond van de Bijbel, maar op grond van allerlei gebruiken.

Als we in onze tijd om ons heen kijken zien we de vreselijke nood op de wereld. De hele wereld staat op tegen Israël, de macht van de Antichrist is duidelijk voelbaar en merkbaar. Het wordt hoog tijd dat we als Christenen elkaar de broederhand toesteken en samen proberen sterk te staan in de Naam van Jezus temidden van een wereld die alleen de ondergang van het Godsrijk begeert. Ik denk wel eens dat we in ons eigen zwaard zullen vallen door alle verdeeldheid in de kerken.

U gebruikt ook nog het woord “zwaarder gelovig”. Je bent een gelovige of
niet, punt uit. Het zwaardere hangt meestal alleen samen met de gebruiken die we aan houden. Wel hoedje, geen hoedje, wel rijden met een auto op zondag of niet. Dingen die alleen op de tweede plaats een rol mogen spelen en niet een strijdpunt mogen zijn. Ik hoop dat ook u zich niet zult laten verleiden om alleen aandacht aan deze buitenkant te besteden, maar dat u met allen die Sion beminnen zult zoeken naar de vrede voor Jeruzalem. De Heere Jezus zei: De een achte de ander meer dan zichzelf. En dan is alles over. We zouden dan meer over elkaar huilen en voor elkaar bidden dan altijd maar dat hakken en schimpen.

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert